خود را چگونه مي بينيد

            

وقتي تصور خوبي از بدن خود نداريد

آيا وقتي به آينه نگاه مي كنيد از تصويري كه مي بينيند راضي هستيد؟ اگر پاسخ شما منفي است شما تنها نيستيد. براي بسياري از ما، بين آنچه كه بدن ما هست و آنچه كه دوست داريم باشد خلائي وجود دارد.

عموما افراد در يك دهه گذشته در اغلب كشورها چاق تر شده اند به طوري كه نرخ چاقي همچنان رو به افزايش است. اما در عين حال، رسانه ها ما را با تصاويري از افرادي كه به صورت غير قابل تصوري لاغر يا ماهيچه اي هستند بمباران مي كنند. اين شكاف بين واقعيت و انتظارات سبب ميشود بسياري از افراد احساس ناكفايتي داشته باشند.

اينكه گهگاهي در آينه نگاه كرده و آرزوي بدن متناسب تر و يا موهاي درخشان تر را داشته باشيم طبيعي است. اما برخي از افراد نمي توانند از فكر وخيال در مورد آنچه كه بايد بدنشان مي بود بيرون بيايند. ممكن است از بيرون رفتن با دوستان خود اجتناب كنند و يا به سر كار نروند چون از پوست، مو، وزن و يا ديگر مشخصهه اي خود احساس خجالت مي كنند.

آنها مي گويند زشت، از ريخت افتاده يا مشكل دار به نظر مي رسند اما در واقع خوب هستند. نقصهاي فيزيكي كه فكر مي كنند دارند را ممكن است ما اصلا نبينيم و يا واقعا خيلي جزئي باشند.

داشتن تصور منفي مثل اين از بدن صرفا يك مشكل نگرشي نيست بلكه مي تواند بر سلامت ذهني و بدني تاثير بگذارد. اگر افكار بيش از اندازه در مورد بدن سبب افسردگي شما شود و يا با زندگي روزمره تان تداخل ايجاد نمايد احتمالا دچار اختلال بدشكلي بدن كه با نام اختلال بدشكلي جسمي (BDD) نيز شناخته ميشود شده ايد.

BDD يك مشكل رواني است كه 1 تا 2 درصد جمعيت گرفتار آن هستند. در زنان بيشتر از مردان است. مبتلايان به BDD هميشه فكر مي كنند يك مشكل فيزيكي در ظاهر خود دارند و نمي توانند در مقابل اين افكار مقاومت و يا آنها را كنترل نمايند. گزارش شده است كه اين افراد 3 تا 8 ساعت در روز فقط به نقصهاي ظاهري خود فكر مي كنند.

بسياري از افراد مبتلا به BDD به خاطر نقصهاي فرضي خود سعي مي كنند در ملاء عام نباشند و يا از دوستان و خانواده دوري مي كنند. حدودا سه چهارم از آنها دچار افسردگي بوده و از هر 4 نفر يك نفر اقدام به خودكشي مي كنند.

توجه زيادي به اين مسئله كه چگونه فرهنگ و رسانه ها مي توانند بر احساسات زنان در مورد بدن خودشان تاثير بگذارد شده است. اما تحقيقات نشان مي دهد كه مردان و پسران نيز ممكن است تحت تاثير مردان ماهيچه اي كمر باريك با شانه هاي پهن كه در كارتونها، تبليغات و نمايشهاي تلويزيوني و سينماها مي بينند و حتي شخصيتهاي فيلم هاي اكشن قرار بگيرند.

در اغلب جوامع نظير آمريكا اين جو وجود دارد كه براي ماهيچه اي بودن مردان ارزش قائل بوده و نمودي از مردانگي تلقي ميشود.

محققان دريافتند كه شكاف عميقي بين تصوري كه مردان از بدن خود دارند و آنچه كه به تصور آنها زنان دوست دارند وجود دارد. در يك تحقيق در آمريكا و اروپا از مردان خواسته شد اندازه و شكلي را كه منطبق با بدن آنها است را در كامپيوتر انتخاب كنند. و سپس هيكلي را انتخاب كنند كه فكر مي كنند زنان بيشتر دوست دارند. به طور ميانگين مردان تصور مي كردند زنان آنها را با 20 پوند (450 گرم) ماهيچه اضافه تر دوست دارند.

اما وقتي محققان از زنان پرسيدند كه كدام هيكل را بيشتر دوست دارند زنان مردان با حجم ماهيچه طبيعي را ترجيح مي دادند به نظر مي رسد مردان ديدگاه درستي در مورد نظرات خانم ها ندارند.

ديدگاه نادرست از حجم ماهيچه اي كه بايد داشته باشيد نشانه اي از يك نوع BDD با نام مرض بدنسازي مي تواند باشد. گاهي در ميان بدنسازان ديده ميشود. افراد مبتلا به اين اختلال براي داشتن ماهيچه بيشتر دچار اختلال روحي ميشوند. آنها به آينه نگاه مي كنند و با خود فكر مي كنند كه كوچك و ضعيف به نظر مي رسند حتي اگر در واقع بدن سترگ و ماهيچه اي داشته باشند. تصور ضعيف آنها از بدنشان آنها را در خطر استفاده غيرقانوني از استروئيدهاي آنابوليك و داروهاي ديگر براي بدست آوردن توده ماهيچه اي بيشتر قرار مي دهد.

استروئيدها در ساخت ماهيچه بسيار موثر هستند و سوء استفاده از آنها به اندازه سوء استفاده از ديگر داروها بد تلقي نميشود آنها سبب بالا آمدن ماهيچه هاي فوقاني بدن ميشوند به طوري كه بدون استفاده از آنها حتي با تخصصي ترين ورزشها و بدنسازي حرفه اي هم نمي توانيد به آن دست يابيد.

اما اين داروهاي القاء كننده ماهيچه هزينه بالايي دارند. سوء استفاده از استروئيد مي تواند به مشكلات جدي و حتي غير قابل جبران در سلامتي شود. مي تواند به كبد آسيب برساند و فشار خون و كلسترول را بالا برده و منجر به مشكلات پوستي شود. شواهد روز افزوني نشان مي دهند كه استروئيدها همچنين مي توانند به ماهيچه قلب آسيب برسانند. مردان ممكن است دچار سرطان سينه شده و اندازه بيضه ها كاهش يابد. سوء استفاده از استروئيد همچنين مي تواند برخي مواد شيميايي مغز را تحريك كرده و بر رفتار و حالات فرد تاثير بگذارد.

يك تاثير جالب توجه اين است كه وقتي مردان از استروئيدهاي آنابوليكي استفاده و به تدريج به حجم ماهيچه هاي خود اضافه مي كنند حتي گاهي بيشتر بر اندازه بدن خود متمركز شده و بيشتر احساس نارضايتي دارند. استروئيد هميشه هم نمي تواند مشكلات تصور نادرست از بدن را برطرف نمايد.

با اين وجود در BDD ممكن است تمركز بر هر جايي از بدن باشد. رايج ترين آنها بر برخي جنبه هاي پوست (مثل تصور از آكنه يا جاي زخم) است كه در سه چهارم بيماران BDD وجود دارد. بسياري از اين بيماران بر مو و بيني خود متمركز هستند. برخي نگران وزن، رانها، دندانها و يا صورت خود هستند. بيش از يك سوم به دنبال جراحي زيبايي ميروند ولي به ندرت مشكلي را كه تصور مي كنند دارند را از اين راه مي توانند برطرف نمايند.

تشخيص BDD مي تواند كار مشكلي باشد چون افراد مبتلا طبيعي به نظر مي رسند و خجالت مي كشند در مورد نگراني هاي خود در مورد ظاهرشان باديگران صحبت كنند. سرنخ هايي براي شناسايي اين بيماري عبارتند از نگاه كردن بيش از اندازه در آينه، آرايش كردن بيش از اندازه، خراشيدن پوست يا پوشاندن قسمتهايي از بدن كه فرد آنها را دوست ندارد.

خبر خوب اين است كه ما چيرهاي زيادي در مورد درمان موثر اين اختلال مي دانيم. تعدادي از تحقيقات نشان مي دهند كه يك درمان دارويي به نام بازدارنده هاي بازجذب سروتونين كه براي درمان افسردگي و برخي اختلالات مشخص ديگر استفاده مي شوند مي توانند براي BDD نيز موثر باشند. نوعي درمان با نام درمان رفتاري-شناختي نيز به نظر نويدبخش مي رسد.

اگر مبتلا به برداشت نادرست از بدن خود نيستيد، بهبود نگرشتان در مورد بدنتان فقط مي تواند جنبه پذيرش اين نكته باشد كه بدنهاي سالم مي توانند اندازه ها و شكلهاي مختلفي داشته باشند. همه ما مي خواهيم خوب به نظر برسيم اما شما نبايد هيچ گاه سلامت خود را فداي دستيابي به يك بدن "كامل" نماييد.

انتخابهاي آگاهانه

براي داشتن تصوري درست از بدن

شما مي توانيد با انتخاب سبكهاي سالم در زندگي نگرش خود را در مورد بدنتان بهبود دهيد. براي بهبود پوست و موي خود و همچنين داشتن استخوانهاي قوي از غذاهاي سالم استفاده كنيد. براي بهبود سلامت و افزايش اعتماد به نفس و انرژي خود به صورت مرتب ورزش كنيد. تحريك داشته باشيد و از بدن خود لذت ببريد. به پياده روي، شنا، دوچرخه سواري برويد و برقصيد. براي مديريت استرس و كاهش اضطراب استراحت كافي داشته باشيد.

تعاريف

تصور از بدن: آن طور كه در مورد اندازه، شكل و ويژگي هاي بدن خود فكر مي كنيد.

استروئيدهاي آنابوليك :تركيباتي نظير هورمون جنسي مردان (تستسترون) كه به ساخت ماهيچه كمك مي كند.