گياهان: شريك شما در سلامت

سبزيجات، ميوه ها، ادويه ها و شما

giyah

آيا چيزي خوشمزه تر و مقوي تر از گوجه فرنگي هاي رسيده قرمز، هلوهاي تازه برداشت شده و ذرت و يا گياهان و ادويه هاي تازه وجوددارد؟ خود گياهان خوراكي را برويانيد- چه در حياط پشت خانه و يا در چند گلدان در طاقچه پنجره- اين كار مي تواند هم سرگرم كننده، جذاب و هم برايتان مفيد باشد. اگر باغچه شما با دوستان و يا همسايگانتان مشترك است، اين كار مي تواند به توسعه ارتباطات اجتماعي شما كمك كرده و با اين كار سلامت را اشاعه مي دهيد.
باغباني مزايايي براي سلامت دارد. به شما اين امكان را مي دهد كه به فضاي آزاد برويد، فعاليت داشته باشيد، كمتر بنشينيد، كه همه اين ها مي توانند به كاهش استرس كمك نمايند. باغياني همچنين اگر سبب شود كه ميوه ها و سبزيجات بيشتري بخوريد مي تواند به بهبود رژيم غذاييتان نيز كمك نمايد. ميوه ها و سبزيجات اگر برسند و تازه تازه چيده شوند مخصوصا طعم قوي تري داشته و خوشمزه تر خواهند بود.


ميوه ها و سبزيجات سرشار از فيبر و ويتامين ها و مواد معدني هستند. تحقيقات نشان داده اند كه خوردن ميوه ها و سبزيجات به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم مي تواند خطر ابتلا به بيماريهاي بلند مدت مثل بيماري قلبي، سكته مغزي، و برخي از انواع سرطان را كاهش دهند. فيبر موجود در ميوه ها و سبزيجات مي تواند به تسكين يبوست كمك كرده و حركات روده شما را به حالت طبيعي باز گرداند.
ميوه ها و سبزيجات همچنين مي توانند به كاهش جذب كالري شما كمك نمايند- مخصوصا اگر جايگزين غذاهاي پرچرب و پركالري شوند و با اين كار مي توانيد وزن خود را در كنترل داشته باشيد. ادويه ها مي توانند طعم فوق العاده اي به غذاهاي شما بدهند بدون اينكه كالري داشته باشند.
باغباني مي تواند سلامت ذهن شما را نيز افزايش دهد. در برخي از تحقيقات نشان داده شده است كه داشتن فعاليت فيزيكي در طبيعت- يا حتي صرفا قرار گرفتن در يك محيط طبيعي ساده- مي تواند حس شما را تغيير داده، استرستان را كم كند و اعتماد به نفس شما را افزايش دهد. اگر سبزيجات و ميوه هايتان را خود برويانيد و زمين را خود بكنيد در اين صورت فعاليت فيزيكي شما افزايش يافته و احساس سلامت و ارتباط با زمين را به شما مي دهد.
پرورش دادن و مراقبت كردن از گياهان خوراكي براي كودكان نيز مي تواند سودمند باشد. برخي از تحقيقات نشان داده اند كه كودكاني كه در برنامه هاي باغباني شركت داشته اند تمايل بيشتري به داشتن انتخابهاي غذايي سالم تر، خوردن بيشتر ميوه ها و سبزيجات داشته و مهارتهاي اجتماعي در آنها بهتر بوده است.
باغباني مي تواند به كودكان چيزهايي در مورد پرورش دادن و مراقبت كردن بياموزد. آنها از خوردن ميوه ها و سبزيجاتي كه خود رويانده اند لذت مي برند و ياد مي گيرند غذاهايي را بخورند كه براي سلامتشان مفيد است. براي بزرگسالان نيز اين همه طعم هاي خوشمزه سبزيجات و ميوه ها كه تازه از باغچه چيده ميشوند لذت بخش خواهد بود.
تحقيق بر روي كساني كه از سرطان جان سالم بدر برده اند نشان مي دهد كه باغباني، تمايل براي فعاليت فيزيكي و جذب سبزيجات را بيشتر كرده و قدرت بدني و تحمل فرد را افزايش مي دهد. تحقيقات گسترده تري نيز در حال انجام است تا مشاهده شود كه آيا باغباني مي تواند به سلامت ذهني و جسمي نجات يافتگان از سرطان با سنين بالاتر نيز كمك نمايد يا خير.
در تحقيق ديگري كه اخيرا آغاز شده است هدف اين است كه تعيين شود آيا خانواده هايي كه به باغباني مي پردازند مصرف سبزيجات و ميوه ها در آنها افزايش و وزنشان كاهش مي يابد يا خير. اين محققان همچنين مي خواهند بدانند كه آيا باغباني مي تواند فشار خون را كاهش، قدرت دست را افزايش و نهايتا سلامت فيزيكي و ذهني را افزايش دهد.
مصرف ميوه ها و سبزيجات عموما دركشورهاي توسعه يافته پايين است، اين يكي از بزرگترين معايب رژيم غذايي اين كشورها محسوب ميشود. پيشنهاد ميشود بزرگسالاني كه در روز 2000 كالري مصرف مي كنند حتما حدودا 2.5 فنجان سبزي و 2 فنجان ميوه در روز را در رژيم غذايي خود داشته باشند. اما فقط درصد كمي از بزرگسالان و كودكان اين ميزان از مصرف پيشنهادي ميوه و سبزيجات را در رژيم غذايي روزانه خود دارند.
وقتي سبزيجات را انتخاب مي كنيد، هر روزه مجموعه اي از رنگها و نوع ها را مي خوريد. بروكلي، اسفناج، كلم و كاهو و ديگر سبزيجاتي كه برگهاي سبز پهن دارند انتخابهاي خوبي هستند. همچنين مي توانيد سبزيجات نارنجي و قرمز را انتخاب كنيد مثل گوجه فرنگي، هويج، سيب زميني شيرين و يا فلفل قرمز. بسياري از اينها را به راحتي مي توان در خانه پرورش داد.
همه اينها در كل منابع خوبي براي ويتامين ها از جمله ويتامين A و C و همچنين فيبر هستند. برخي از سبزيجات همچنين حاوي مواد معدني، مثل پتاسيم، آهن و كلسيم هستند.
بسياري از مواد معدني در ميوه ها و سبزيجات براي سلامت انسان ضروري هستند. اگر از داروهاي خاصي استفاده مي كنيد بايد بدانيد كه برخي از محصولاتي كه اساس گياهي دارند ممكن است با عملكرد داروها تداخل داشته باشند. براي مثال، گريپ فروت مي تواند با برخي داروهاي خاص از جمله داروهاي كنترل كننده كلسترول، فشار خون و حساسيت تداخل داشته و به عوارض جانبي جدي منجر شود.
براي افرادي كه براي پيشگيري از لخته خون از دارو استفاده مي كنند، و يا كساني كه مكملهاي ويتامين K مصرف مي كنند ممكن است با خوردن سبزيجاتي كه برگهاي سبز و پهن دارند و حاوي ويتامين K  هستند مشكلاتي ايجاد شود. ويتامين K به لخته شدن خون كمك مي كند اما رقيق كننده هاي خون مثل وارففارين (كه كومادين نيز ناميده ميشود) براي ايجاد تاثيري متقابل ساخته شده اند. غذاهايي كه غني از ويتامين K  هستند عبارتند از كلم، اسفناج، كلم بروكسل و برخي از انواع كاهو ها.
بسياري از انواع ادويه ها و گياهان همچنين مي توانند با برخي از داروها تداخل خطرناكي داشته باشند. اما اين مشكلات زماني كه از گياهان به عنوان مكمل استفاده ميشود ديده ميشود.
از دير باز از گياهان و ادويه ها براي طعم دادن به غذاها استفاده مي شده است همچنين از زمان باستان اهداف درماني نيز داشته اند. زماني كه گياهاني را در باغچه خود مي كاريد، ابتدا دانه ها را كشت داده و شاهد رشد آن هستيد و مي دانيد كه چه طعمي خواهند داشت. اما وقتي اين چيزها را در شكل يك مكمل دريافت مي كنيد، معمولا يك عصاره اي از يك گياه داريد كه خاصيت ان شديتر از آن چيزي است كه در باغچه شما رشد كرده است.
برخي از گياهان كه به صورت مكمل خريداري ميشوند آنچه كه ادعا ميشوند نيستند- گاها با برخي اجزاي شيميايي تركيب شده و يا حقيقتا حاوي مواد تشكيل دهنده ذكر شده بر روي برچسبشان نيستند.
حتما بايد در مورد هر گونه مكملي كه قصد مصرف آن را داريد با پزشك خود مشورت كنيد تا اطمينان حاصل كنيد كه تداخلي با داروهاي مصرفي شما نداشته باشد.
اگر فكر ميكنيد جايي در حياط براي باغباني نداريد دوباره فكركنيد. برخي از سبزجات مثل كلم، كاه.و و فلفل قرمز به فضاي زيادي نياز ندارند. آنها را مي توان در چند گلدان و يا يك باغچه كوچك نيز كاشت. همچنين مي توانيد گوجه فرنگي هاي آويز را امتحان كنيد كه ميشود در تراس يا طاقچه آويزان باشند.
حالا مهم  نيست كه سبزيجات را از كجا بدست مي آوريد چه از حياط خانه خود يا از ميوه فروشي، فقط اطمينان حاصل كنيد كه روزانه به ميزان كافي ميوه و سبزيجات در رژيم غذايي خود داشته باشيد.
پيشنهادهاي آگاهانه
نكات ايمني براي باغباني
•    براي جلوگيري از آلودگي، بريدگي و راش در دستها از دستكش استفاده كنيد.
•    مواد شيميايي، ابزارها و تجهيزات خطرناك را دور از دسترس اطفال قرار دهيد. برچسبها و دستورالعملهاي روي آنها را به دقت مطالعه نماييد تا بتوانيد به درستي از آنها استفاده نماييد.
•    با پوشيدن كلاههاي لبه دار، سايه بانها و با استفاده از كرمهاي ضد آفتاب با فاكتور 15 يا بالاتر مانع از آفتاب سوختگي و سرطان پوست شويد.
•    با استفاده از دفع كننده هاي حشرات خود را در برابر بيماريهايي كه از طريق پشه ها و كك ها منتقل ميشوند حفاظت كنيد. لباسهاي آستين بلند بپوشيد. پاچه شلوارهايتان را در جورابها بكنيد.
•    اگر در هواي گرم بيرون از خانه هستيد مايعات بسيار بنوشيد.
•    به علائم بيماريهاي حاصل از گرما از جمله بالا رفتن دماي بدن، سردرد و افزايش ضربان قلب، سرگيجه، تهوع و بيهوشي توجه داشته باشيد. در صورت نياز حتما به فوريتهاي پزشكي مراجعه نماييد.
1180