آيا مي توان جلوي بيماري آلزايمر را گرفت؟

محققان راهكارهاي جديدي بدست آورده اند
alzaymer 
آيا حل كردن جدولهاي متقاطع مي تواند مانع از از دست رفتن حافشه با افزايش سن شود؟ آيا ورزش بيماري آلزايمر را به تاخير انداخته يا مانع از آن ميتواند باشد؟ آيا افزودن روغن ماهي به غذا مي تواند با افزايش سن مغز ما را سالم نگه دارد؟ محققان اخيرا كنفرانسي براي پاسخ دادن به اين سوالات و سوالات ديگر برپا كرده اند. نتيجه چيست؟ محققان ا كنون راهكارهاي خوبي براي پيشگيري از بيماري آلزايمر و زوال شناختي با افزايش سن ارائه داده اند. با اين وجود، براي اطمينان كامل از تاثير گذاري اين نتايج هنوز هم نياز به تحقيقات بيشتري هست.
دانشمندان فعالانه در حال بررسي طيفي از استراتژي ها هستند. قبل از اينكه بتوانيم در مجامع عمومي اعلام كنيم كه چيزي مي تواند مانع از بيماري آلزايمر  و زوال شناختي شود، دانشمندان قصد دارند اطمينان حاصل كنند كه اين مداخله تا حد ممكن آزمايش شده باشد.

لب افراد بالاي 60 سال به آلزايمر مبتلا ميشوند اما برخي از افراد با گونه اي نادر از اين بيماري ممكن است در دهه هاي 30 يا 40 عمر خود نيز مبتلا شوند.
بزرگترين فاكتور خطر براي بيماري آلزايمر سن است، و انتظار مي رود تعداد افراد مسن در جامعه همچنان رو به افزايش باشد. بنابراين محققان بايد راهي براي به تاخير انداختن اين بيمار ي وحشتناك بيابند.
اگرچه مغز يك فرد پير نمي تواند به خوبي مغز يك فرد جوان اطلاعات را ذخيره يا يادآوري نمايد، با اين وجود بسياري از افراد مسن علارغم اين تغيير باز هم مي توانند عملكردهاي روزانه خود را انجام دهند. در واقع، تجربه مي تواند به افراد پير كمك نمايد كارهايشان را به خوبي و يا حتي بهتر از جوان تر ها انجام دهند. بيماري آلزايمر و ديگر انواع زوالها برخلاف تصور عموم بخش طبيعي از روند پير شدن نيست.
بررسي بيماري آلزايمر به سالها پيش يعني به سال 1906 باز مي گردد كه يك متخصص اعصاب و روان درمان آلماني با نام دكتر آليوس آلزايمر براي اولين بار مشخصه هاي كليدي اين بيماري را اتوضيح داد و بيماري هم به نام خود او خوانده شد. او متوجه تجمعي غيرمتعارف در مغز افراد مبتلا به زوال مغز شد. امروزه محققان مي دانند كه آلزايمر به خاطر ناهنجاريهايي در مغز كه پلاك ها يا دولايه ها ناميده ميشوند ايجاد ميشود. پلاكها توده هايي از پروتيئن ها در فضاهاي بين سلولهاي عصبي مغز هستند. دولايه ها توده اي از رشته هاي پروتئيني دو رشته اي هستند كه داخل سلولهاي عصبي يافت ميشوند. دانشمندان مي دانند كه در بيماري آلزايمر اين پلاكها و دولايه ها شكل مي گيرند اما نمي دانند علت شكل گيري آنها چيست يا چگونه مي توان جلوي اين روند را گرفت.
در يك اجلاس سه روزه با نام كنفرانس پيشگيري از بيماري آلزايمر و زوال شناختي كه با حضور 15 متخصص در زمينه پزشكي و سلامت و علوم برگزار شد آنها صحبتهاي يكديگر را در اين مورد شنيده و شواهد موجود را بررسي كردند.
در اين اجلاس متوجه چالشهاي موجود در تشخيص و درمان اين اختلالات پيچيده شدند. شناسايي اين اختلالات در مراحل اوليه كار سختي است. توافقي بر روي آزمايشاتي كه پزشكان بتوانند در مطبهاي خود براي تشخيص استفاده كنند وجود ندارد. دانشمندان همچنان به دنبال بررسي شيوه هايي براي تشخيص زودهنگام هستند.
داروهاي موثر تاييد شده اي براي كمك به درمان علائم بيماري آلزايمر وجود دارد. يك دارو به نام دونپزيل (آريسپت) براي به تاخير انداختن پيشرفت بيماري آلزايمر براي حدودا يك سال براي افرادي كه آسيب ديدگي خفيف دارند استفاده ميشود. با اين وجود، هيچ يك از داروهاي تاييد شده به نظر تاثيري بر علل اصلي اين بيماري ندارند.
طيفي از تحقيقات مشاهده اي و آزمايشات باليني وجود دارد كه در آنها راهكارهاي پيشگيرانه مختلفي بررسي شده اند. براي مثال، در اين تحقيقات پيشنهاد شده است كه فعاليت فيزيكي، مشاركت اجتماعي و فعاليت ذهني همه مي تواند به پيشگيري از بيماري آلزايمر و زوال شناختي كمك نمايد. كنترل فشار خون بالا و ديابت نيز مي تواند كمك كننده باشد. همين طور اسيدهاي چرب امگا 3 كه در ماهي سالمون و ماهي هاي ديگر يافت ميشود. نشان داده شده است كه بسياري از اين راهكارها مي توانند سلامت را در پيري بهبود داده و ريسك بيماري هاي ديگر را كاهش دهند.
با اين وجود در هيچ يك از اين تحقيقات تا به امروز نتايجي فراگير در رابطه با پيشگيري از بيماري آلزايمر و يا زوال شناختي حاصل نشده است.  به علاوه، داروهاي بسياري امروزه در دست بررسي در آزمايشات باليني هستند.
كاش ميشد به مردم گفت كه مثلا حل كردن پازل يا خوردن يك قرص در هر روز مي تواند مانع از اين بيماري وحشتناك شود اما شواهد موجود اين گفته ها را تاييد نمي كنند. با اين وجود، بسياري از عادات سالم كه تحت بررسي هستند، مثل ورزش معمولا ضرري نداشته و به احتمال زياد براي سلامت كلي مفيد هستند. سيگار كشيدن تا حد زيادي خطر ابتلا به زوال شناختي را افزايش مي دهد بنابراين اگر سيگار مي كشيد، سعي كنيد ترك نماييد. بيماريهاي مزمن، مثل ديابت و افسردگي نيز نيز مي تواند ريسك شما را افزايش دهد بنابراين از عدم ابتلا به هر يك از بيماريهاي بلند مدت اطمينان حاصل نماييد.
علارغم همه اين چالشها، دلايلي براي خوش بين بودن وجود دارد. تكنولوژي، توانايي ما را براي شناسايي جهشهاي ژني كه ريسك ابتلاي فرد را به بيماري آلزايمر كه روزه به روز تعداد مبتلايان به آن بيشتر ميشود را بالا برده است. دانشمندان به دنبال ابزارهاي عكسبرداري جديد هستند تا بتوان تغييراتي كه در مغزهاي زنده روي داده و منجر به آلزايمر ميشود را رهگيري كنند. و ما داريم به شناسايي نشانگرهايي در خون كه مي تواند نشانه اي از شروع اين بيماري باشد، پيگيري روند پيشرفت و آزمايش موثر بودن داروها از اين طريق نزديك ميشويم.
چه مشكلي در حافظه خود داريد يا خير، مي توانيد گامهاي مهمي در اين زمينه برداريد. همچنين مي توانيد براي شركت در تحقيقاتي كه در اين باره انجام ميشود داوطلب شويد.
پيشنهادهاي آگاهانه
براي اينكه يك فرد پير سالم باشيد
تا كنون هيچ دارو يا درماني براي پيشگيري يا به تاخير انداختن بيماري آلزايمر و زوال شناختي تاييد نشده است. با اين وجود، رفتارها و انتخابهاي سالم براي سبك زندگي كه در زير آمده اند مي توانند به مغزي كه پير شده است كمك نمايند:
•    ورزش مرتب داشته باشيد.
•    رژيم غذايي سالم داشته باشيد، رژيمي كه غني از ميوه ها و سبزيجات باشد.
•    در فعاليتهاي محرك ذهني و اجتماعي شركت داشته باشيد.
•    ديابت نوع دو را كنترل نماييد.
•    فشار خون خود و سطح كلسترولتان را كاهش دهيد.
•    وزن خود را در محدوده سالم نگه داريد.
•    سيگار نكشيد.
•    براي مسائل بهداشت ذهني مثل افسردگي به يك پزشك مراجعه نماييد.