آهاي پدر و مادرها از شنوايي كودكان محافظت نمائيد

آهاي پدر و مادرها

از شنوايي كودكان محافظت نمائيد

           

قبل از اينكه كودكانتان براي رفتن به كنسرت آماده ميشوند و يا قبل از رفتن به يك كلاس رقص، احتمالا در مورد رفتارهايي كه از آنها انتظار مي رود با آنها صحبت مي كنيد. اما آيا در مورد حفاظت از شنوايي آنها نيز فكري كرده ايد؟ مشكل اساسي در كاهش شنوايي اين است كه زماني متوجه آن ميشويد كه ديگر كار از كار گذشته است.

گوشهاي كودكان با صداهاي بلند از هدفونها و ايربادها، ماشين هاي چمن زني، ابزارهاي كارگاهي، موتورسيكلت ها، آژير آمبولانس ها، كنسرتها و رخدادهاي ورزشي مقابله مي كند. آيا اخيرا به كافه ترياي يك مدرسه رفته ايد؟ يك بار برويد و ببينيد، ما در سياره پر سر و صدايي زندگي مي كنيم.

البته برخي صداها خوب هستند- مثل صداي آواز سينه سرخ در صبح و يا جيرجيركها در شب. يا وقتي كودكي از خنده ريسه مي رود و يا زماني كه راديو آهنگ دلخواه شما را پخش مي كند و يا زماني كه يك دوست خوب اسم شما را صدا مي زند.

اما صداهايي كه خيلي بلند هستند مي توانند به سلولهاي حسي ظريف موجود در گوش داخلي كه ياخته هاي مويي ناميده ميشوند آسيب برساند. ياخته هاي مويي هيچ ربطي به مو ندارند. به اين نام خوانده ميشوند چون ساختار مو مانندي دارند كه از بالا تا پايين سيخ مي ايستند مثل مويي كه بد كوتاه شده باشد. ياخته هاي مويي براي شنوايي شما بسيار اهميت دارند. اگر آسيب ببينند هيچ راهي براي بازگرداندن آنها وجود ندارد.

كاهش شنوايي كه در نتيجه قرار گرفتن در معرض صداي بلند ايجاد ميشود كاهش شنوايي القائي محيط ناميده ميشود. افرادي كه مبتلا به كاهش شنوايي القائي محيط هستند در شناسايي صداهاي زير مثل برخي از صداهاي خاص در گفتگوها و يا صداهاي زنان و كودكان مشكل دارند. بسياري نيز دچار وز وز گوش هستند، اختلالي كه سبب ايجاد صداي زنگ مانند، تق و تق و خراش مداوم در گوشها مي شود.

حتي مقدار كمي اقت شنوايي مي تواند بر كيفيت زندگي كودك براي هميشه تاثير بگذارد. توانايي خوب شنيدن به موفقيت كودكان در مدرسه، ورزش و فعاليتهاي ديگر و در روابط شخصي شان كمك مي كند. در بزرگسالي نيز مي تواند بر فرصتهاي شغلي آنها تاثير بگذارد. به همين دليل است كه محافظت از شنوايي از همان دوران كودكي اهميت دارد.

خبر خوب اين است كه با گامهاي ساده اي مي توان شنوايي آنها را در برابر آسيب هاي صوتي بالقوه محافظت كرد.

صدا با واحد دسيبل سنجيده ميشود. در مقياس دسيبل، ده واحد به اين معنا است كه يك صدا دو برابر شديدتر يا قوي تر شده است. براي گوشها به نظر مي رسد كه شدت صدا دوبرابر شده است. كمترين صدايي كه گوش مي تواند بشنود 0 دسيبل يعني تقريبا سكوت است. در مقايسه يك پچ و پچ و نجوا 30 دسيبل و يك محاوره معمولي 60 دسيبل است. موشكي كه به فضا پرتاب ميشود بيش از 180 دسيبل صدا توليد مي كند.

محققاني كه كاهش شنوايي در محيطهاي كاري را بررسي مي كنند دريافته اند كه افرادي كه در معرض سطح صداي 85 db يا بالاتر براي مدت زمان طولاني قرار دارند در معرض خطر افت شنوايي هستند. به همين دليل اين كارگران بايد حتما از گوشي هاي محافظ در حين انجام كار استفاده نمايند. بسياري از ابزارهايي كه امروزه كودكان استفاده مي كنند سطوح صوتي بالاتر از 85 dbدارند. براي مثال حداكثر سطح صدا در يك MP3 palyer تقريبا 105 db است يعني شدتي 100 براي 85 db.

اگرچه تصور ميشود كه مناطق روستايي ساكت تر از شهر است، اما افردي كه در آنجا زندگي مي كنند به خاطر قرار گرفتن در معرض صداهاي ماشين آلات كشاورزي و صداهاي ديگر بيشتر در خطر افت شنوايي هستند.

با اين وجود، بسياري از افراد كم سن نسبت به افت شنوايي القائي محيط و يا اينكه چگونه مي توانند از آن پيشگيري كنند اطلاع چنداني ندارند. در يك تحقيق مشخص شد كه 61 درصد از نوجوانان و جوانان بعد از چند بار كنسرت وزوز گوش و يا افت شنوايي را تجربه كرده اند. با اين وجود فقط 16 درصد آنها در مورد كاهش شنوايي القائي محيط مطلبي خوانده، شنيده و يا مطلبي ديده بودند و فقط 14 درصد از آنها از صداگير استفاده كردند.

حتي زماني كه افراد كم سن متوجه ريسك افت شنوايي القائي محيط ميشوند سعي نمي كنند عاداتي را در خود ايجاد كنند كه از شنوايي آنها محافظت نمايد. در تحقيقي بر روي دانشجويان يك دانشگاه مشخص شد كه اگرچه بسياري از آنها در مورد كاهش شنوايي القائي محيط آگاهي دارند تقريبا از هر 4 نفر 3 نفر هيچ گاه از محافظ گوش استفاده نمي كنند.

همان طور كه كودكان براي اجتناب از اضافه وزن نياز به عادات غذايي سالم دارند، همچنين بايد در مورد علل كاهش شنوايي القائي محيط و راههاي پيشگيري از آن در سالهاي اوليه زندگي آموزش داده شوند تا عادات شنوايي سالم به يك انتخاب طبيعي برايشان تبديل شود. اين عادات ساده هستند، مثل كم كردن صداي يك مديا پلير قابل حمل و يا گذاشتن گوشي در يك كنسرت.

نوجوانان در سن حساسي هستند، آنها ديگر كودك نيستند و در حال شناخت خود هستند و مي خواهند بدانند چه كارهايي دوست دارند انجام دهند. دست يافتن به آنها در اين سن، در حالي كه دارند به نگرشها و عادات مربوط به سلامت خود شكل مي دهند، به آنها كمك خواهد كرد از كاهش شنوايي در سالهاي بعدي زندگي پيشگيري نمايند.

بنابراين به آنها بياموزيد صداي موزيك پليرها و بازيهاي ويدئويي را كم كرده و از جاهايي كه صدا بلند است فاصله بگيرند. برايشان يك مثال بزنيد و به آنها بياموزيد براي محافظت از گوش خود در زماني كه در مجاورت صداهاي بلند براي مدت طولاني هستند از گوشي استفاده نمايند.

مطمئن شويد گوشي محافظي كه براي كودكتان انتخاب مي كنيد متناسب با فعاليتهاي او باشد. براي مثال، گوشي هاي مخصوص موسيقي خاصي براي كودكان وجود دارد كه مي توانند يك آلت موسيقي را با صداي بلند و واضح بنوازند ولي صدا را با صداي ملايم تري بشنوند. همچنين گوشي هاي محافظي مخصوصا براي ورزشهاي تيراندازي طراحي شده اند. اين گوشي هاي محافظ در بسياري از داروخانه ها، فروشگاههاي وسايل ورزشي، فروشگاههاي سخت افزار فروشي و فروشگاههاي انلاين موجود هستند.

هدف اصلي بايد افزايش آگاهي در ميان والدين و كودكان باشد تا استفاده از تكنيك هاي محافظ شنوايي در زماني كه در معرض صداي بلند قرار مي گيرند به طبيعت ثانويه آنها تبديل شود درست مثل عادتي كه به استفاده از عينك آفتابي وقتي كه در ساحل هستند و يا استفاده از كلاه لبه دار زماني كه به دوچرخه سواري مي روند پيدا كرده اند.

مراقب شنوايي كودك خود باشيد آنها بعدها از بايت اين موضوع ممنون شما خواهند شد.

انتخابهاي آگاهانه

تهديدهايي براي شنوايي

بدانيد كه چه صداهايي به شنوايي شما آسيب مي رساند . از گوشي استفاده كنيد و و سعي كنيد فاصله بين خود و اين صداها را رعايت كنيد.

110 دسيبل (مثل: اره برقي، كنسرت راك). قرار گرفتن مداوم بيش از يك دقيقه ريسك ناشنوايي دائمي را دارد.

100 دسيبل (مثل: اتوموبيل برقي مخصوص براي حركت روي برف، ابزارهاي نجاري). متخصصان پيشنهاد مي دهند بيشتر از 15 دقيقه بدون محافظ گوش در معرض چنين شدتي از صدا قرار نگيريد.

85 دسيبل (مثل: ترافيك سنگين سهري). قرار گرفتن بلند مدت با چنين شدتي و يا به عبارتي با شدتي بالاتر از 85 دسيبل مي تواند به تدريج به كاهش شنوايي منجر شود.