اپ سلامتی برای همه

فشار خون بالا-قاتل آرام

فشار خون بالا (فشار خون) قاتل آرام نامیده می شود. این به دلیل است که بسیاری از مردم مبتلا به آن از وجود این بیماری در خود بی اطلاعند. در حالیکه هر فردی می تواند با یک آزمایش ساده برای ارزیابی فشار خون بیش از حد بالا به بیماری خود پی ببرد. و اگر دیده شدهع که فشار خون بیماری بالا است، وی می تواند با کارهای ساده ای آن را پایین آورده و در همان سطح حفظ نمود. انجام این کار می تواند زندگی هر بیماری را نجات دهد.

چه کسانی به فشار خون بالا مبتلا می شوند؟
هر کسی می تواند به فشار خون بالا مبتلا شود. و باید آن را درمان کرد. اگر فشار خون بالا درمان نشود می تواند باعث:
سکته
بیماری های کلیوی
کوری
مشکلات قلب

برخی از افراد احتمال بیشتری نسبت به دیگران برای ابتلا به فشار خون بالا دارند. برای کشف این مساله که آیا شما در معرض خطر بیشتری هستید، به سوالات زیر پاسخ دهید:

 خودسنجی: برای ارزیابی میزان خطر ابتلای خود به افزایش فشار خون به سوالات زیر پاسخ دهید؟

o

آیا شما سیگار می کشید؟

o

آیا شما غالبا بیش از دوبار در روز الکل مصرف می کنید( پیروان سایر ادیان غیر از اسلام)

o

آیا غالبا عصبی بوده و زود از کوره در می روید؟

o

آیا خیلی کم درمنزل و یا بیرون به ورزش می پردازید؟

o

آیا سن شما بیش از 60 سال است؟

o

آیا برادر، خواهر و یا والدین شما مبتلا به افزایش فشار خون یا بیماری قلبی می باشند؟

o

آیا شما دچار افزایش وزن و چاقی هستید؟

o

آیا دچار چربی بد ( کلسترول) خون بیشتر از 200 هستید؟

o

آیا شما مبتلا به دیابت، بیماری قلبی و یا بیماری کلیوی هستید؟

o

آیا سابقه ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی دارید؟

مجموع

هر چه تعداد گزینه های علامت خورده بیشتر باشد، احتمال ابتلای شما به بیماری افزایش فشار خون در شما بیشتر است؟

فشار خون ، نیرویی است که قلب با پمپاژ خون و حرکت آن در رگ های بدن ایجاد می کند. فشار خون بیش از حد بالا می تواند به بدن شما صدمه وارد نماید.

در قلب و خون کار سختی را به طور مداوم انجام می دهند. با هر بار ضربان قلب،  خون را از طریق عروق خونی به سراسر بدن ارسال می نماید. عروق خونی لوله هایی هستند که خون از طریق آنها بدن پخش می شود. این خون مملو از اکسیژن و خیلی مواد مغذی دیگر است که تمام نیازهای بدن برای ادامه حیات را برطرف می نماید.

فشار خون چیست؟

دستگاه های اندازه گیری فشار خون این نیروی (فشار) خون را در حین عبور از رگ های بدن، می تواند اندازه گیری نماید. یک مقدارمعمولی فشار خون به صورت 119/79 گزارش می شود. این اعداد در هر فردی ممکن است بالاتر یا پایین تر باشد.

فشار خون دارای دو جز می باشد، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، فشار خون سیستولیک عدد بیشتر یا اول است که بیان کننده نیروی ضربان قلب است که در هنگام پمپاژ خون به درون رگ ها ایجاد می شود. مقدار فشار خون سیستولیک سالم باید کمتر از 120 باشد.

فشار خون دیاستولیک، عدد کمتر یا دوم است که نشان دهنده میزان نیروی درون رگ  ها در بین ضربان های قلب می باشد.

فشار خون نرمال نیز مرتبا دچار تغییرات  می شود. انجام کارهای سخت مثل حرکت اجسام سنگین مانند مبل و یا بازی های ورزشی باعث می شود عدد بالای فشار خون بیشتر شود. احساس ناراحتی و یا نگرانی شدید نیز ممکن است آن را بالا ببرد. در افراد سالم ، فشار خون  پس از اتمام ورزش یا برطرف شدن استرس پایین می رود. اما در افراد مبتلا به بیماری افزایش فشار خون همچنان بالا باقی می ماند.

تداوم بیماری فشار خون بالا باعث بیماری کلیوی، بیماری قلبی، کوری و سکته مغزی خواهد شد.

بیماران می توانند با مراجعه به مطب پزشک خانواده خود، برای اندازه گیری فشار خون خود اقدام کنند. اگر مقدار فشار خون بالا است  حتی فقط به مقدار  کم، پزشک می تواند برای بیمار یک برنامه درمانی برای تحت کنترل نگه داشتن آن تجویز کند.

اندازه گیری فشار خون:

اندازه گرفتن فشار خون  آزمایشی بسیار آسان و بی دردسر است. اما ممکن است در زمان های مختلف مورد آزمایش قرارگیرد. این به دلیل آن است که فشار خون می تواند در طول روز تغییر زیادی داشته باشد. همانطور که گفته شده، اگر بیمار احساس عصبانیت، مضطرب و یا حتی شادی بکند، فشار خون وی ممکن است متفاوت باشد.

اگر فشار خون بالا باشد، درمان آن ضروری است و درمان می تواند بیمار را سالم نگه دارد و از عوارض بیماری جلوگیری کند. پس هر کسی باید مطمئن شود که برنامه درمانی پیشنهادی برای افزایش فشار خون وی مفید بوده و میزان فشار خون در محدوده بی خطر برای تمام طول روز حفظ شده است.

برنامه درمانی برای مقابله با افزایش فشار خون، ممکن است شامل تغییر عادات ناسالم به عادات سالم باشد. همچنین ممکن است مصرف داروهای کنترل کننده فشار خون بالشد.

 

 


عادات لازم برای حفظ سلامتی

 عمل به عادات سلامتی خوب می تواند کمک به کنترل فشار خون نماید. اگرچه علی رغم عمل به این توصیه ها، بیمار هنوز هم ممکن است به گرفتن دارو احتیاج داشته باشد. اما این رفتارها ممکن است باعث کمتر شدن نیاز به داروها شود.

تغذیه سالم برای کنترل فشار خون بالا

اینکه بیمار چه مواد غذایی مصرف کند (رژیم غذایی ) ممکن است وی را در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار داده باشد. برای کمک به کنترل این خطر، بهتر است بیماران غذاهای دارای فیبر زیاد را انتخاب کنند. غذاهای کم نمک و کم چربی نیز برای این بیماران بهتر هستند.  در واقع با کمی کار و توجه هر بیمار می تواند برنامه غذایی خود را تغییر دهد. تا هم از برنامه غذایی خود لذت ببرند و در عین حال کمک به کنترل فشار خون خود بکنند.

◆ خوردن غذاهای کم چرب و غذاهای بدون چربی. غذاهای چرب می تواند باعث افزایش وزن نیز بشوند.

بیماران باید سعی کنند از خوردن غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند زیرا آنها چربی بیشتری دارند. خوردن مواد غذایی پخته شده ، طبخ شده در میکروویو یا سرخ کن های حرارتی تا تشعشعی، غذاهای بریان شده ، و یا بدون روغن زیاد پخته شده اند؛ توصیه می شود.

◆ کاهش مصرف محصولات غذایی حیوانی  تمیز کردن چربی های گوشت. پیش از طبخ و مصرف

◆ اغلب غذاهای صنعتی یا تجاری تولید شده، یا مواد غذایی اغذیه ها و فست فود ها دارای میزان چربی و نمک بالایی هستند. در صورت ضرورت مصرف این نوع غذاها باید به دنبال انواع دارای چربی و نمک کمتر بود.

◆ خوردن غذاهای دارای فیبر بیشتر که در غذاهای گیاهی مانند میوه های تازه و سبزیجات وجود دارند.

◆ انتخاب غلات و نان های سبوس دار و سفید نشده زیرا آنها دارای فیبر بیشتری هستند.

◆ خوردن مرغ و ماهی بدون پوست

تغییر عادات مصرف نمک

نمک طعام (به دلیل وجود مقدار زیاد سدیم) می تواند فشار خون را بالا ببرد. اما از طرف دیگر کمتر کردن مقدار نمک ممکن است طعم غذا را به مقدار زیادی تغییر دهد. اما با افزودن ادویه های دیگر می توان باعث بهتر شدن طعم غذا شد. نمک  های طبی مانند کلرید پتاسیم، نیز مفید هستند اگرچه به نسبت نمک طعام بسیار گرانتر می باشند.

بیماران نباید نمک را به مواد غذایی در حین مصرف  اضافه کنند. در حال حاضر بسیاری از غذاهای به اندازه کافی نمک دارند.

هنگام خریداری مواد غذایی تجاری به برچسب روی آن برای  دوری از غذاهای شور باید توجه شود.

هنگام پخت و پز باید سعی شود تنها نصف مقدار نمکی که در دستور العمل پخت گفته شده را به غذا افزود.

◆ استفاده از ادویه های فاقد نمک برای جایگزین نمک

دست دادن وزن در صورت نیاز

اضافه وزن  می تواند یک عامل خطر برای فشار خون باشد. بهترین راه از دست دادن وزن است که با ورزش و رژیم غذایی کم چرب  و کم کالری امکان پذیر می شود. دلیل لزوم کاهش وزن موارد زیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه کاهش وزن می توانید به این مقاله در همین پایگاه اینترنتی سلامتی برای همه  مراجعه نمایید.

◆ وزن اضافی باعث می شود کار قلب سخت تر شود
◆ از دست دادن حتی 10 پوند می تواند فشار خون شما پایین تر کمک کند.
◆ ورزش کمک خواهد کرد که وزن از دست شما و نگه داشتن آن را خاموش.
◆ عضویت یک گروه وزن از دست دادن

سایر عادات زندگی مفید

عادات سالم دیگری نیز می توانند به اینکه فشار خون بیمار تحت کنترل نگه داشته شود، کمک کنند. حفظ تناسب اندام، کاهش استرس، عدم مصرف سیگار و همچنین ، اجتناب از مصرف الکل ( پیروان سایر ادیان غیر از اسلام) راههای دیگری برای  سالم ماندن هستند.

تناسب اندام به سالم نگه داشتن قلب بیمار کمک می کند و فشار خون را پایین تر نگه می دارد همچنین به بیمار احساس بهتری از نظر اعتماد به نفس داده و استرس وی را کاهش می دهد.  بیماران، نیاز نیست که حتما در ورزش های سنگینی مانند دو و میدانی شرکت کنند تا سالم بمانند. قدم زدن ، دوچرخه سواری و شنا کردن نیز بسیار مفید هستند.

 

کاهش استرس

استرس می تواند باعث شود که هر فردی احساس کند که زندگی خارج از کنترل او می باشد. استرس می تواند باعث سخت تر شدن کار قلب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت استرس ها می توانید به مقاله ای که در همین پایگاه سلامتی برای همه ، در این آدرس  ارائه شده، مراجعه نمایید. خلاصه ای از راه های کنترل استرس عبارتند از:

  • ورزش می تواند به آرامش کمک کند

  • یاد گرفتن گفتن کلمه  "نه."

  • آگاهی درباره مسائلی که واقعا مشکل ساز هستند و فراموش کردن سایر مسائل حاشیه ای

  • آرامش کردن (Relaxation) بستن چشمها تصور کردن خود در آرامشی مطلق مثلا تصور کردن استراحت در کنار ساحل دریایی آرام

این مقاله همچنان در دست ویرایش است...