اپ سلامتی برای همه

فشار خون بالا-قاتل آرام

عادات لازم برای حفظ سلامتی

 عمل به عادات سلامتی خوب می تواند کمک به کنترل فشار خون نماید. اگرچه علی رغم عمل به این توصیه ها، بیمار هنوز هم ممکن است به گرفتن دارو احتیاج داشته باشد. اما این رفتارها ممکن است باعث کمتر شدن نیاز به داروها شود.

تغذیه سالم برای کنترل فشار خون بالا

اینکه بیمار چه مواد غذایی مصرف کند (رژیم غذایی ) ممکن است وی را در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار داده باشد. برای کمک به کنترل این خطر، بهتر است بیماران غذاهای دارای فیبر زیاد را انتخاب کنند. غذاهای کم نمک و کم چربی نیز برای این بیماران بهتر هستند.  در واقع با کمی کار و توجه هر بیمار می تواند برنامه غذایی خود را تغییر دهد. تا هم از برنامه غذایی خود لذت ببرند و در عین حال کمک به کنترل فشار خون خود بکنند.

◆ خوردن غذاهای کم چرب و غذاهای بدون چربی. غذاهای چرب می تواند باعث افزایش وزن نیز بشوند.

بیماران باید سعی کنند از خوردن غذاهای سرخ کردنی پرهیز کنند زیرا آنها چربی بیشتری دارند. خوردن مواد غذایی پخته شده ، طبخ شده در میکروویو یا سرخ کن های حرارتی تا تشعشعی، غذاهای بریان شده ، و یا بدون روغن زیاد پخته شده اند؛ توصیه می شود.

◆ کاهش مصرف محصولات غذایی حیوانی  تمیز کردن چربی های گوشت. پیش از طبخ و مصرف

◆ اغلب غذاهای صنعتی یا تجاری تولید شده، یا مواد غذایی اغذیه ها و فست فود ها دارای میزان چربی و نمک بالایی هستند. در صورت ضرورت مصرف این نوع غذاها باید به دنبال انواع دارای چربی و نمک کمتر بود.

◆ خوردن غذاهای دارای فیبر بیشتر که در غذاهای گیاهی مانند میوه های تازه و سبزیجات وجود دارند.

◆ انتخاب غلات و نان های سبوس دار و سفید نشده زیرا آنها دارای فیبر بیشتری هستند.

◆ خوردن مرغ و ماهی بدون پوست

تغییر عادات مصرف نمک

نمک طعام (به دلیل وجود مقدار زیاد سدیم) می تواند فشار خون را بالا ببرد. اما از طرف دیگر کمتر کردن مقدار نمک ممکن است طعم غذا را به مقدار زیادی تغییر دهد. اما با افزودن ادویه های دیگر می توان باعث بهتر شدن طعم غذا شد. نمک  های طبی مانند کلرید پتاسیم، نیز مفید هستند اگرچه به نسبت نمک طعام بسیار گرانتر می باشند.

بیماران نباید نمک را به مواد غذایی در حین مصرف  اضافه کنند. در حال حاضر بسیاری از غذاهای به اندازه کافی نمک دارند.

هنگام خریداری مواد غذایی تجاری به برچسب روی آن برای  دوری از غذاهای شور باید توجه شود.

هنگام پخت و پز باید سعی شود تنها نصف مقدار نمکی که در دستور العمل پخت گفته شده را به غذا افزود.

◆ استفاده از ادویه های فاقد نمک برای جایگزین نمک

دست دادن وزن در صورت نیاز

اضافه وزن  می تواند یک عامل خطر برای فشار خون باشد. بهترین راه از دست دادن وزن است که با ورزش و رژیم غذایی کم چرب  و کم کالری امکان پذیر می شود. دلیل لزوم کاهش وزن موارد زیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه کاهش وزن می توانید به این مقاله در همین پایگاه اینترنتی سلامتی برای همه  مراجعه نمایید.

◆ وزن اضافی باعث می شود کار قلب سخت تر شود
◆ از دست دادن حتی 10 پوند می تواند فشار خون شما پایین تر کمک کند.
◆ ورزش کمک خواهد کرد که وزن از دست شما و نگه داشتن آن را خاموش.
◆ عضویت یک گروه وزن از دست دادن

سایر عادات زندگی مفید

عادات سالم دیگری نیز می توانند به اینکه فشار خون بیمار تحت کنترل نگه داشته شود، کمک کنند. حفظ تناسب اندام، کاهش استرس، عدم مصرف سیگار و همچنین ، اجتناب از مصرف الکل ( پیروان سایر ادیان غیر از اسلام) راههای دیگری برای  سالم ماندن هستند.

تناسب اندام به سالم نگه داشتن قلب بیمار کمک می کند و فشار خون را پایین تر نگه می دارد همچنین به بیمار احساس بهتری از نظر اعتماد به نفس داده و استرس وی را کاهش می دهد.  بیماران، نیاز نیست که حتما در ورزش های سنگینی مانند دو و میدانی شرکت کنند تا سالم بمانند. قدم زدن ، دوچرخه سواری و شنا کردن نیز بسیار مفید هستند.

 

کاهش استرس

استرس می تواند باعث شود که هر فردی احساس کند که زندگی خارج از کنترل او می باشد. استرس می تواند باعث سخت تر شدن کار قلب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت استرس ها می توانید به مقاله ای که در همین پایگاه سلامتی برای همه ، در این آدرس  ارائه شده، مراجعه نمایید. خلاصه ای از راه های کنترل استرس عبارتند از:

  • ورزش می تواند به آرامش کمک کند

  • یاد گرفتن گفتن کلمه  "نه."

  • آگاهی درباره مسائلی که واقعا مشکل ساز هستند و فراموش کردن سایر مسائل حاشیه ای

  • آرامش کردن (Relaxation) بستن چشمها تصور کردن خود در آرامشی مطلق مثلا تصور کردن استراحت در کنار ساحل دریایی آرام

این مقاله همچنان در دست ویرایش است...