صداي خود را سالم نگه داريد چگونه از مشكلات صوتي پيشگيري و اجتناب نمائيم

چه به تلفن پاسخ مي دهيد، با همكارانتان چت مي كنيد و يا حتي زماني كه خود را رها كرده در كلوپي شروع به آواز خواندن مي كنيد، در واقع با ديگران ارتباط برقرار مي كنيد. صدايتان منعكس كننده شخصيت، سلامت و حالت رواني شما است. بر اساس بررسي محققان بسياري از بزرگسالان دچار مشكلات صوتي هستند. شما مي توانيد كارهايي براي حفظ سلامت صدا و پيشگيري از مشكلات در اين زمينه انجام دهيد.

 

به گونه هاي مختلفي صداي شما هم همانند اثر انگشتتان منحصر به خودتان است. صدا در گلويتان به وسيله دو رشته بافت ماهيچه اي كه پرده هاي صوتي ناميده ميشوند ايجاد ميشوند كه در بالاي ناي قرار گرفته اند. حنجره كه عموما جعبه صدا ناميده ميشود پرده هاي صوتي را در بر گرفته است.
اين پرده ها به هم چسبيده اند تا زماني كه صحبت مي كنيد و هوا از ريه هايتان به سمت پرده ها صوتي مي رود. هوايي كه از ميان اين دو پرده عبور مي كند سبب ارتعاش آنها ميشود. اين ارتعاشات امواج صوتي ايجاد مي كند كه از گلو، بيني و دهان مي گذرد. اندازه و شكل اين ساختارها به تن، بلندي و گام صداي شما شكل مي دهد. براي همين است كه صداي هر فردي با فردي ديگر اين قدر متفاوت است.
صداي شما لايه اي از معنا به كلماتتان مي دهد. چه خوشحال، نا اميد و يا غمگين باشيد، صدايتان به شما كمك مي كند احساسات خود را به ديگران انتقال دهيد. حتي قبل از اين كه نوزادان بتوانند صحبت نمايند، براي ارتباط با پرستاران خود از صداهاي شاد و يا نااميدانه استفاده مي نمايند.
افرادي كه براي حرفه خود به صدايشان وابسته هستند مثل معلمان، وكلا، خواننده ها و سياست مداران- در خطر استفاده بيش از اندازه از صداي خود هستند. استفاده بيش از اندازه و نادرست از صدا مثل جيغ زدن، فرياد خوشحالي سر دادن و يا صحبت كردن بلند در پيش زمينه صداها مي تواند به پرده هاي صوتي شما آسيب برساند. بهتر است از چنين كارهايي اجتناب نمائيد. شايد برايتان پيش آمده باشد كه روز بعد از اينكه به كنسرت و يا ديدن يك رخداد ورزشي رفته ايد وقتي از خواب بيدار شده ايد صدايتان گرفته باشد. مرتبا سعي كرده ايد گلوي خود را صاف كنيد، يك گلوي جريحه دار و دردناك. كلفت شدن صدا و يا ناتوانايي ناگهاني براي درآوردن نت هاي زير در زمان آواز خواندن نيز مي تواند نشانه اي از صداي ناسالم باشد.
ما معمولا از ابزارهاي موسيقي مثل ويولون اين گونه محافظت مي كنيم كه آنها را در داخل يك جعبه چوبي آستر شده با مخملي نرم قرار مي دهيم. اما فكر نمي كنيم كه صدايمان هم نياز به مراقبتي از همين دست دارد. حقيقت اين است كه: ما مي توانيم يك ويولون جديد بخريم اما نمي توانيم يك حنجره جديد بخريم.
بسيار مهم است كه رفتارهايي را كه مي توانند به صدايتان آسيب برسانند را شناخته و از آنها اجتناب نمائيد. براي مثال، به جاي انيكه در زمان صحبت كردن با يك گروه بزرگتر با صداي بلند صحبت كنيد سعي كنيد از ميكروفون استفاده نمائيد. وقتي براي صرف غذا با دوستان خود قرار مي گذاريد سعي كنيد يك رستوران خلوت را انتخاب نمائيد.
براي سالم نگه داشتن صدايتان به خاطر داشته باشيد كه هر آنچه كه براي سلامت عمومي شما خوب است براي صدايتان هم مفيد است. نوشيدن مقادير زياد آب و استفاده كردن كمتر از صدايتان مي تواند گرفتگي حاصل از استفاده بيش از اندازه و يا نادرست از صدا را تسكين دهد.
اگرچه بيماريهاي بسياري از استفاده بيش از اندازه و يا نادرست از صدا مي تواند حاصل شود، اما ديگر اختلالات صدا مي تواند ناشي از برخي از بيماريها باشد. اختلالات صوتي مي تواند از رشد پرده هاي صوتي، رفلاكس معده ، سرطان سر و گردن، مشكلات عصبي و يا دلايل ديگر ايجاد شده باشد.
اگر فكر مي كنيد دچار مشكل صوتي شده ايد، حتما با پزشك خود مشورت نمائيد. ممكن است به شما پيشنهاد شود كه به يك متخصص مثل متخصص گوش و حلق و بيني و يا گفتار درمان براي كمك به تشخيص و درمان مسائل مربوط به صدايتان مراجعه نمائيد.
انتخابهاي آگاهانه
براي اجتناب از مشكلات صوتي آب بدن را در حد كافي حفظ نمائيد.
در روز 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد. با اين كار به حفظ رطوبت پرده هاي صوتي و سلامت آنها كمك مي كنيد.
مصرف نوشيدني هاي كافئين دار و الكلي را محدود نمائيد. اينها مي توانند آب بدنتان و همچنين پرده هاي صوتي و حنجره را خشك نمايند.
سيگار نكشيد و از دود سيگار ديگران اجتناب كنيد. دود سيگار مي تواند پرده هاي صوتي را تحريك و تخريب نمايد.