مشكل با لبنيات


آيا كلسيم به ميزان كافي دريافت مي كنيد؟

labaniyat

شما ممكن است به علت عدم تحمل لاكتوز يا علل ديگر محصولات لبني به ميزان لازم مصرف نكنيد . اما محصولات لبني منبع اصلي كلسيم، ويتامين D و ديگر مواد مغدي ديگر هستندكه براي بدن اهميت دارند. اگر محصولات لبني مصرف نمي كنيد بايد خيلي مراقب باشيد كه از خوردني هاي ديگر اين مواد مغذي را دريافت كرده باشيد.
قلب، اعصاب و  عضلات ما براي اين كه درست عمل كنند نياز به كلسيم دارد. استخوانهاي ما برا ي رشد و داشتن استحكام به آن نياز دارند. بدن ما همچنين براي جذب كلسيم نياز به ويتامين D دارد. تحقيقات بر روي مواد غذايي نشان مي دهد كه اغلب افراد كلسيم مورد نياز بدن خود را دريافت نمي كنند. اگر  شير و محوصلات لبني استفاده نمي كنيد، منبعي مهم براي كلسيم و ويتامين D را از دست داده ايد.
يكي از دلايل اصلي كه افراد لبنيات مصرف نمي كنند عدم تحمل لاكتوز است. لاكتوز يك قند طبيعي است كه در شير و ديگر محصولات لبني يافت ميشود. اگر بدن لاكتاز كافي توليد نكند (آنزيمي كه در روده كوچك براي هضم لاكتوز ترشح ميشود) نمي تواند لاكتوز را تحمل نمايد. لاكتوز هضم نشده مي تواند منجر به كرامپهاي شكمي، گاز معده و اسهال در عرض 30 دقيقه تا 2 ساعت پس از خوردن هر چيزي كه حاوي لاكتوز است شود.
عدم تحمل لاكتوز در كودكان متداول نيست اما بسياري از افراد به تدريج توانايي خود را در هضم لاكتوز بعداز كودكي از دست مي دهند. اين اتفاق در برخي از قوميتها بيشتر اتفاق مي افتد مثل آفرقايي-آمريكايي ها، بوميان آمريكا، هيسپانيايي ها و آسيايي ها. بسياري از كساني كه لاكتوز را كامل هضم نمي كنند هيچ علائمي نداشته و كاملا سالم هستند اما برخي افراد اين علائم ناراحت كننده را دارند.
برخي افراد علائم عدم تحمل لاكتوز را با مشكلات پيچيده تر مثل سندروم روده تحريك پذير و بيماري التهابي روده اشتباه مي گيرند. در كنفرانسي كه براي همين منظور برگزرا شده بود نتيجه گيري شد كه شواهد علمي كافي براي پاسخ دادن به بسياري از سوالات در مورد عدم تحمل لاكتوز از جمله تعداد افراد مبتلا به آن، اين كه آيا به عوارض جانبي مهم منجر ميشود يا خير و چگونه اين تاثيرات بايد درمان شوند وجود ندارد.
اگر فكر مي كنيد شما يا كودكتان عدم تحمل لاكتوز داريد، تحقيقات نشان مي دهد كه نيازي نيست كه شير يا محصولات لبني را كاملا از رژيم غذايي خود حذف كنيد. راهكارهاي مختلفي وجود دارد كه مي توانيد امتحان كنيد تا مطمئن شويد كه مواد مغذي مورد نيازتان را دريافت مي داريد. اين راهكارهاي عبارتند از جذب لبنيات را يكجا نداشته و در طول روز توزيع نماييد، لبنيات را با غذاهاي ديگر تركيب نماييد، مكملهاي غذايي مصرف كيند و و غذاهايي كه لاكتوز در آنها كاهش داده شده و يا غذاهاي غير لبني كه غني از مواد مغذي موجود در لبنيات هستند استفاده نماييد.
ميزان نياز شما به ويتامين D و كلسيم به سن و عوامل ديگر بستگي دارد. اگر محصولات لبني مصرف نمي كنيد، به پزشك خود مراجعه نماييد تا مطمئن شويد كه نيازهاي تغذيه تان برآورده ميشود.
انتخابهاي آگاهانه
كلسيم به  ميزان كافي دريافت كنيد
اگر از مصرف محصولات لبني اجتناب مي كنيد، راهكارهاي زير را امتحان نماييد:

•    شير كم چرب يا فاقد چربي در در وعده هاي يك ليوان يا كمتر امتحان كنيد.
•    شير را با غذاهاي ديگر مثل غلات صبحانه مصرف كنيد.
•    محصولات لبني ديگر مثل پنيرها يا ماستهاي كم چرب يا فاقد چربي را امتحان كنيد.
•    شير و محصولات لبني فاقد لاكتوز را انتخاب نماييد.
•    ديگر غذاهاي غني از كلسيم مثل آب ميوه هاي طبيعي، سويا يا نوشيدني هاي بدست آمده از برنج را امتحان كنيد. برخي از غذاهاي غيرلبني مثل اسفناج و بروكلي نيز كلسيم دارند.
•    از قرصها و قطره هايي كه حاوي لاكتاز هستند و بدون نياز به نسخه فروخته ميشوند استفاده كنيد اين داروها مي توانند علائم را كمتر نمايند.
•    در مورد مكملهاي غذايي با پزشك خود مشورت نماييد.
تعاريف:
•    آنزيم: نوعي پروتئين كه در بدن كارهايي مثل كمك كردن به تجزيه و هضم غذا را انجام مي دهد.
600