سلولهاي قزمز خون خود را افزايش

anomi

اگر دائما احساس خستگي و بي حوصلگي مي كنيد، ممكن است به آنمي (كم خوني) دچار شده باشيد. آنمي يك اختلال خوني متداول است كه هر فردي در دوره اي از زندگي اش ممكن است به آن مبتلا شود.

بسياري از انواع آنمي خفيف وكوتاه مدت است. اما اگر اين بيماري براي مدت طولاني درمان نشود مي تواند جدي شود. خبر خوب اين است كه با دريافت ميزان كافي آهن، مي توان از آنمي پيشگيري كرده و آن را به راحتي اصلاح كرد.

آنمي زماني ايجاد ميشود كه سلولهاي فرمز به ميزان كافي در خون وجود نداشته باشند. ممكن است تعداد سلولهاي قرمز در خونتان كم باشد يا ممكن است سلولهاي قرمز فاقد پروتئين غني از آهن كه هموگلوبين ناميده ميشوند باشند. سلولهاي قرمز خون مسئول ارائه اكسيژن به كل بدن هستند و هموگلوبين پروتئيني است كه اكسيژن را حمل مي كند.

وقتي تعداد سلولهاي قرمز يا سطح هموگلوبين شما بسيار پايين باشد، بدن نمي تواند اكسيژن مورد نياز خود را تامين كند و سبب ميشود شما احساس خستگي نمائيد. ممكن است علائم ديگري مثل تنگي نفس ، خواب آلودگي، سردرد، رنگ پريدگي يا يخ كردن دستها و پاها را داشته باشيد.

متداولترين نوع آنمي زماني اتفاق مي افتد كه بدن شما كمبود آهن داشته باشد. اين شرايط آنمي فقر آهن ناميده ميشود و معمولا زماني ايجاد ميشود كه در رژيم غذايي آهن كافي وجود نداشته باشد. بدن شما براي ساختن هموگلوبين و سلولهاي سالم قرمز خون نياز به آهن دارد. بنابراين بايد به بدن مرتبا آهن، ويتامين B12، فولات و پروتئين عرضه شود. شما مي توانيد اين مواد مغذي را با خوردن رژيمي متعادل يا دريافت مكملهاي غذايي دريافت كنيد.

علت متداول ديگر آنمي فقر آهن از بين رفتن سلولها است كه ممكن است د رنتيجه آسيب ديدگي، زايمان يا جراحي حاصل شود.زناني كه در سني هستند كه قابليت به دنيا آوردن بچه را دارند به خاطر از دست دادن خون در زمان عادت ماهانه در معرض آنمي فقر آهن هستند.

زنان در زمان بارداري نيز به آهن اضافه نياز دارند. اگر آنمي در طول بارداري درمان نشود، نوزادان متولد شده ننيز به آنمي حاصل از فقر آهن مبتلا هستند. اين فقر آهن مي تواند بر رشد كودك و رشد مغز تاثير بگذارد.

زناني كه علائم خستگي و بي حالي را دارند ممكن است فقر آهن داشته باشند. حتي اگر مدت زمان زيادي است كه با اين حالت زندگي كرده ايد باز هم اين مورد را كنترل كنيد. تغييرات خيره كننده اي بعد از مصرف مكملها ي آهن توسط زنان ديده ميشود. برخي مي گويند هيچ گاه حسي به اين خوبي نداشته اند.

برخي از افراد مبتلا به آنمي ممكن است متوجه آن نشوند. ممكن است علائم خفيفي داشته يا اصلا علائمي نداشته باشند. پزشك مي تواند با يك آزمايش ساده خون متوجه آنمي در شما شود.

مي توان با خوردن غذاهاي غني از آهن از انواع متداول آنمي پيشگيري و آن را درمان كرد. بهترين منابع آهن عبارتنداز: گوشت قرمز (مخصوصا جگر و گوشت گاو)، گوشت ماكيان، ماهي و صدفها. غذاهاي ديگري كه غني از آهن هستند عبارتند از: توفو، نخود، عدس، سبزجاتي كه برگهاي سبز تيره دارند مثل اسفناج، ميوه هاي خشك مثل آلو و كشكمش و غلات و نانهاي غني شده با آهن.

محققان در تلاش براي رافتن راههايي براي درمان انواع شديدتر آنمي هستند. برخي از انواع آن را مي توان با دارو درمان كرد. در موارد شديد ممكن است نياز به انتقال خون يا جراحي باشد.

اگر از غذا آهن مورد نياز خود را دريافت نمي كنيد، از پزشك خود بخواهيد برايتان مكملهاي حاوي آهن تجوبز كند. بدن آهن موجود در گوشت قرمز و ماهي را بهتر از سبزيجات جذب مي كند. اگر گياه خوار هستيد، براي اطمينان از دريافت آهن كافي حتما با يك پزشك عمومي مشورت كنيد.

انتخاب سبكهاي زندكي سالم، از جمله رژيم غذايي حاوي مواد مغذي و غني از آهن مي تواند به پيشگيري از انواع متداول آنمي كمك كند تا انرژي بيشتري داشته و بهترين احساس را داشته باشيد.

پيشنهادهاي عاقلانه
پيشگيري از آنمي

براي پيشگيري از آنمي حاصل از فقر آهن

غذاهاي غني از آهن و ويتامين B بخوريد.

ميوه ها و سبزيجات غني از ويتامين C مصرف كنيد چون ويتامين C به جذب آهن در بدن كمك مي كند.

اگر در رژيم غذايي خود آهن كافي دريافت نمي كنيد در مورد مكملهاي آهن با پزشك خود مشورت كنيد.

اگر زني در سن باروري هستيد كه دوره هاي عادت ماهانه در شما شديد است يا قبلا آنمي در شما مشخص شده است حتما سالي يك بار يا هر دو سال يكبار خود را چك كنيد.