پيشگيري از درد تاندونيت

احتمالا شنيده ايد آرنج در تنيس بازان يا زانو در قهرمانان پرش دچار آسيب شده است. اينها دو نمونه از تاندونيت (آماس زردپي) هستند مشكل دردناكي كه به خاطر استفاده بيش از اندازه و كشيدگي مفاصل در بدن به وجود مي آيند. تاندون ها (زردپي ها) رشته هاي سخت ولي انعطاف پذيري هستند كه استخوانها را به ماهيچه ها متصل مي كنند. هر فردي در بدن خود حدود 4 هزار تاندون دارد. تاندونها اين امكان را به شما مي دهند كه زانوهاي خود را خم كنيد، شانه هايتان را بچرخانيد و با دست خود چيزي بگيريد.

تاندونيت به التهاب يك تاندون گفته ميشود. (وقتي پسوند "نيت" را در انتهاي كلمه اي مي بينيد به معناي التهاب است). در تاندونيت، تاندون ملتهب شده و ممكن است به استخوان ساييده شده و حركت را دردناك سازد.

علت تاندونيت حركات تكراري، فشار يا آسيب به ماهيچه ها يا مفاصل خاص مي تواند باشد. يك آسيب ورزشي يا كاري يك شيوه رايج براي تاندونيت است اما اين مشكل ممكن است براي هر كسي اتفاق بيافتد. ريسك تاندونيت با افزايش سن نيز بيشتر ميشود. تاندونها با افزاش سن سلامت خود را از دست داده و كمتر تحمل بار را دارند.

هر فعاليتي كه نياز به چرخش مدام مچ يا باز و بسته شدن دست، پريدن يا خم شدن، كشيدن، هل دادن يا بلند كردن داشته باشد مي تواند به تاندونها آسيب برساند. يكي از جاهايي كه تاندونيت در آن رايج است شانه ها، دستها، آرنجها و زانوها هستند. باغبانها، نجارها، موسيقي دانها و افراد ديگري كه در زمان كار مرتبا به اطراف تاندونهاي مشخصي فشار وارد مي آورند بيشتر در خطر ابتلا به تاندونيت هستند.

تاندونيت اگر زود درمان شود اغلب يك مشكل كوتاه مدت است. اما اگر تاندون دوباره بارها و بارها تحت فشار قرار گيرد تاندونيت دوباره باز مي گردد. اگر تاندونيت براي مدت طولاني در يك قسمت باقي بماند ممكن است تاندون ضعيف شده و پاره شود.

اگر درد يا التهاب داريد و مخصوصا اگر مفصلي را اصلا نمي توانيد حركت دهيد با يك پزشك عمومي يا يك متخصص ارتوپد تماس بگيريد. آنها مي توانند با آزمايشاتي محلهاي دقيق التهاب را مشخص كنند. ممكن است براي مشخص كردن پارگي در تاندون يا تعيين بيماري هاي ديگر مثل آرتورز از شما خواسته شود كه اسكن MRI يا اشعه ايكس بدهيد.

اولين گام در درمان تاندونيت كاهش درد و التهاب است. به تاندون ملتهب استراحت دهيد تا بهبود يابد. براي اينكه درمان بهتر جواب دهد بايد چرخه التهاب شكسته شود. پزشك ممكن است داروهايي كه التهاب را تسكين مي دهند (مثل آسپرين يا ايبوپروفن)، استروئيدهاي تزريقي يا اسپلينت يا آتل برايتان تجويز كند. ورزشهاي نرم مي توانند به قوي ساختن تاندون ها كمك كنند.

اگر تاندوني پاره شده باشد ممكن است براي تعمير آسيب نياز به جراحي باشد. محققان د رحال حاضر به دنبال راههايي جديدي براي بازسازي و تعمير تاندونها بدون جراحي هستند.

فعاليت فيزيكي مرتب به قوي ماندن استخوانها، تاندون ها و ماهيچه ها كمك كرده و مي تواند ريسك آسيب ديدگي و تاندونيت را كاهش دهد. ولي دقت كنيد كه با زياده روي در اين كار به خود آسيب نرسانيد.

به مفاصل نرمش دهيد. قبل از فعاليت فيزيكي براي اجتناب از آسيب ديدگي ناگهاني ابتدا بدن خود را كشيده و گرم كنيد. براي اينكه بتوانيد تا سن پيري بدون درد خم شده و ماهيچه هاي خود را حركت دهيد، مراقب تاندون هاي خود باشيد.

پيشنهادهاي عاقلانه

پيشگيري از تاندونيت

براي قوي تر شدن ماهيچه هاي اطراف مفاصل ورزش مرتب داشته باشيد.

فعاليتها يا ورزشهاي جدي را به آرامي شروع كرده و به تدريج بر شدت آن بيافزاييد.

وقتي كارهاي روزمره خود را انجام مي دهيد بدن را در موقعيت مناسب قرار دهيد.

در حركات و كارهاي تكرار شونده وقفه هايي را ايجاد كنيد.

فعاليتهايي را كه سبب درد در شما ميشوند متوقف نماييد.

براي محافظت از مفاصل وقتي از ابزارها و وسايل ورزشي استفاده مي كنيد از دستكش يا پد يا باند گريپ استفاده كنيد.