اگر ديابت نوع دو داريد، قطعا در مورد اهميت داشتن انتخابهاي غذايي سالم آگاهيد. اما  پرهيز از غذاهاي نادرست كه مي‌تواند سبب افزايش ناگهاني قند خون شود نيز به همين اندازه اهميت دارد. دليلش اين است كه كربوهيدراتهاي ساده، مثل نان و شكر در نوشابه هاي گازدار در بدن به قند تجزيه ميشوند كه وارد جريان خون مي گردند. حتي اگر ديابت هم نداريد، اين غذاها مي توانند به مقاومت در برابر انسولين منجر شود كه به اين معنا است كه سلولهاي بدن به صورت طبيعي به انسولين توليد شده در پانكراس واكنش نشان نمي دهد. در زير 7 غذايي كه بايد براي كنترل بهتر قند خون از آنها پرهيز كنيد آورده شده است.

1- برنج سفيد

اگر ديابت نوع دو داريد، برنج سفيد را از منوي خود حذف كنيد. در تحقيقي مشخص شده است كساني كه 5 وعده يا بيشتر برنج سفيد در هفته مصرف مي كنند خطر ايجاد ديابت نوع دو در آنها بيشتر است در حالي كه كساني كه حداقل يك سوم وعده برنج سفيد خود را با برنج قهوه اي جايگزين كرده اند اين خطر در آنها 16 درصد كاهش مي يابد. دليلش اين است كه برنج سفيد مخصوصا در مقايسه با برنج قهوه اي فيبر كمي دارد و فيبر مي تواند به ثابت نگه داشتن قند خون كمك نمايد.

2- نان سفید

چه كسي مي تواند فكر كند كه اين قلم اصلي در غذاي هر روز ما مي تواند خطر ابتلا به ديابت را افزايش دهد؟ مشكل اينجا است كه بدن شما به سرعت محصولاتي كه از آرد تصفيه شده تهيه شده اند مثل نان سفيد را هضم مي كند  و اين هضم سريع مي تواند سبب افزايش قند خون شود. پژوهشگران همچنين دريافته اند كه خوردن بيشتر غلات كامل و خوردن كمتر غلات تصفيه شده از جمله نان سفيد، سبب كمتر شدن نوعي از چربي بد در بدن ميشود كه محرك بيماري قلبي و ديابت نوع دو است.

3- نوشابه هاي گازدار و ديگر نوشيدني هاي شيرين

براي نگه داشتن قند خونتان در محدوده طبيعي بايد از خوردن نوشابه و ديگر نوشيدني هاي شيرين اجتناب كنيد. در تحقيقي مشخص شد ريسك ايجاد ديابت نوع دو در افرادي كه در روز يك يا دو ليوان نوشيدني شيرين  مصرف مي كنند نسبت به كساني كه 350 ميلي ليتر در يك ماه مصرف دارند 26 درصد افزايش مي يابد. جايگزين كردن آب معمولي و يا آب گازدار به جاي نوشابه و يا ديگر نوشيدني هاي شيرين مي تواند به كاهش وزن نيز كمك نمايد.

4- گوشت قرمز

در مصرف گوشت قرمز احتياط كنيد. شما نبايد گوشت قرمز را به طور كامل از رژيم غذايي خود حذف كنيد اما تحقيقات نشان داده است كه خوردن گوشت قرمز زياد و گوشت هاي فرآوري شده مثل سوسيس و كالباس كه همه مملو از چربي اشباع هستند، مي تواند به ايجاد ديابت نوع دو كمك نمايد.در تحقيقي مشخص شد افرادي كه در روز يكبار،  گوشت فرآوري شده مثل يك عدد سوسيس و يا هات داگ مصرف كرده بودند ريسك ابتلا به ديابت در آنها دو برابر افزايش يافته بود. شما مي توانيد به راحتي با جايگزين كردن يك وعده گوشت قرمز و يا گوشت فرآوري شده با منابع سالم تر پروتئين نظير آجيلها و يا محصولات لبني كم چرب اين خطر را كاهش دهيد.

5- فست فودها

فست فودها وسوسه انگيز هستند مخصوصا زماني كه گرسنه بوده و عجله داريد. اما اغلب فست فودها مملو از چربي، كالري و نمك هستند كه همه آنها مي توانند خطر ابتلا به ديابت نوع دو را افزايش داده و شانس موفقيت در كاهش وزن را از شما سلب نمايند و قند خونتان را به صورتي باور نكردني بالا ببرند. در تحقيقي مشخص شد كه خوردن يك وعده فست فود چرب در افراد سالمي كه ديابت ندارند مي تواند سطح قند خون را به يك باره 32 درصد افزايش دهد. همچنين، فست فودهاي شور مي توانند فشار خون شما را افزايش دهند كه مخصوصا براي افراد مبتلا به ديابت بسيار خطر ناك است.

6- غذاهاي بسته بندي شده

دقيقا مشخص نيست كه چرا در برخي افراد ديابت نوع دو ايجاد ميشود و در برخي ديگر نه، اما عادات بد غذا خوردن قطعا به اين مشكل ربط دارد. ميان وعده ها و غذاهاي نيمه آماده بسته بندي شده از غذاهايي هستند كه اگر مبتلا به ديابت نوع دو هستيد و يا مي خواهيد مانع از ايجاد آن شويد، بايد در فهرست پرهيز قرار گيرند. اولا، اين غذاها رسيدن شما به وزن ايده آل را مشكل مي سازد. دوما، آنها حاوي مقادير زيادي چربي هاي ترانس بوده و چربي هاي ترانس كلسترول بد را را در خون افزايش و كلسترول خوب را كاهش مي دهند كه مي تواند سبب التهاب و نهايتا ايجاد ديابت نوع دو شود.  حتي مقادير كمي از چربي هاي ترانس مي تواند  تاثيرات مضري بر سلامت داشته باشد. از ميان وعده هاي كامل مثل بادام استفاده كرده و يا خوراكي هايي را خود در خانه تهيه كنيد كه مواد اوليه سالم تري دارند.

7-  شير كامل


وقتي در مورد چربي اشباع فكر مي كنيد، گوشت قرمز و كره احتمالا اولين چيزي است كه به ذهنتان مي رسد اما محصولات تهيه شده از شير پر چرب نيز در فهرست چربي هاي اشباع قرار دارند كه سبب مشكلات تهديد كننده حيات نظير بيماري قلبي مي گردند. تحقيقات نشان داده اند كه رژيم غذايي كه مملو از اسيدهاي اشباع است هم سبب چاقي و هم مقاومت نسبت به انسولين مي گردد. سعي كنيد از شير فاقد چربي و يا محصولات لبني 1 درصد چربي استفاده كنيد تا هم از مزاياي كامل كلسيم استفاده كرده و هم كالري دريافتي خود را كاهش داده و بنابراين دچار اضافه وزن نشويد.