زماني كه روماتيسم مفصلي داريد تغذيه خوب بسيار اهميت دارد اما درد مفاصل مي تواند آشپزي را به يك معضل تبديل نمايد. با نكاتي در مورد آشپزي اين كار را ساده تر كرده و درد مفاصل خود را تخفيف دهيد.
آشپزي زماني كه مبتلا به روماتيسم مفصلي هستيد مي تواند يك كار پر مشقت باشد. شما نياز به غذاهاي سالم داريد اما خرد كردن سبزيجات مي تواند براي دستهايتان دردناك و ملال آور باشد. گاهي قابلمه ها سنگين تر از آني هستند كه بتوانيد آنها را جا به جا كنيد و ايستادن جلوي سينك ظرف شويي براي بلند مدت مي تواند آزار دهنده باشد.
نيازي نيست كه هر شب از بيرون غذا بخريد. برخي از آماده سازي هاي پيش از آشپزي ميتواند به شما كمك كند كه با حداقل درد روماتيسم مفصلي آشپزي نماييد.
مبتلايان به روماتيسم مفصلي مي توانند با دانستن چند نكته سالم عاقلانه و با ايمني كامل آشپزي نمايند.
قبل از شروع آشپزي
قبل از اينكه شروع به آشپزي نماييد بايد مطمئن شويد مواد اوليه اي را كه براي يك غذاي سالم نياز است درخانه داريد.
به سراغ ويتامين ها و مواد معدني برويد. در مغازه هاي خواربار فروشي، انواعي از غذاهاي سالم حاوي آنتي اكسيدان مثل ميوه ها، سبزيجات، آجيل ها و غلات كامل را انتخاب كنيد.
چربي هاي سالم را انتخاب كنيد. محصولات لبني كم چرب و يا بدون چربي و چربيهايي هايي كه براي روماتيسم مفصلي ضرري ندارند را خريداري كنيد مثل ماهي، سويا، گردو و يا تخم كتان آسياب شده.
سعي كنيد غذاهايتان ساده تر باشد. فكر كنيد وقتي به خانه مي رسيد چه غذايي از همه ساده تر است. سالاد و يا ميني پيتزا ها مي تواند گزينه خوبي باشند. مي توانيد پيتزاهاي نيم پز آماده اي را پيدا كنيد كه همه مواد اوليه اي را كه شما نياز داريد در آن هست و فقط لازم است آن را در فر بگذاريد.
از خوردن غذاهاي مشكوك اجتناب نماييد. هر فردي متفاوت است و همه به غذاها يه يك شيوه عكس العمل نشان نمي دهند. ياد بگيريد كه به بدن خود گوش دهيد . برخي افراد متوجه ميشوند كه برخي از غذاها سبب علائم آلرژي در آنها ميشود.
تسهيلات بسيار خوب است. ميوه ها و سبزيجات حاضري خرد شده ممكن است كمي گران تر باشد اما با توجه به دردي كه از دستهاي شما كم ميشود، اين خرج اضافه به هزينه اش مي ارزد. سبزيجات وميوه هاي يخ زده نيز گزينه هاي خوبي هستند.
روماتيسم مفصل و آماده سازي غذا: با ابزارهاي مناسب شروع كنيد.
شما مي توانيد با نكات زير زمان آشپزي را به حداقل رسانده و اين كار را به ساده ترين شكل ممكن انجام دهيد.
از چاقوهاي خوب استفاده كنيد. چاقوها ضروري ترين وسيله براي هر سرآشپزي هستند اما روماتيسم مفصلي بيشتر بر روي دستها تاثير گذاشته و استفاده از چاقوها را مشكل مي سازد. پيشنهاد ميشود از چاقوهاي دندانه دار با كيفيت بالا استفاده كنيد. آن ها قدري گران تر هستند اما بهتر از آن است كه از كسي بخواهيد براي نهار گوشتتان را تكه كند. همچنين بهتر است بر روي چاقوهي قوسي شكل كه ارگونومي در آنها كاملا رعايت شده براي آماده سازي غذا سرمايه گذاري كنيد.
قبل از اينكه چزي را بخريد آن را امتحان كنيد. اگرچه برخي چيزها را مي توانيد با قيمتهاي فوق العاده به صورت آنلاين تهيه كنيد اما وسايل آشپزي را تا زماني كه امتحان نكرده و از سبكي آنها اطمينان حاصل نكرده ايد نخريد. وسايلي را انتخاب كنيد كه دستگيره هاي بزرگتري داشته باشند.
كاربري هاي جديد براي ابزارها ابداع كنيد. پيدا كردن راههاي جديد براي استفاده از ابزارهايي كه در حال حاضر داريد مي تواند كارها را ساده تر كرده و در صرف هزينه صرفه جويي شود.
با خستگي مفرط مبارزه كنيد.در كنار خود يك صندلي گذاشته و هر از چند گاهي استراحتي داشته باشيد. خستگي بخش بزرگي از روماتيسم مفصلي است. مي توانيد براي حفظ انرژي خود مي اول همه مواد اوليه و لوازم آشپزي مورد نياز خود را در سبدي بر روي ميز آشپزخانه بگذاريد. بنابراين ديگر نيازي نيست كه مرتبا به اين طرف و آن طرف برويد همه چيز درست دم دست شما است.
زمان آشپزي را با ماكروفر كاهش دهيد. اين وسيله حقيقتا به مبتلايان به روماتيسم مفصلي كمك مي نمايد. ماكروفر خيلي سريع همه چيز را گرم مي كند و نيازي نيست كه براي بيرون آوردن غذا از فر خم شويد.
روماتيسم مفصلي و آشپزي: به راحتي همه جا را تميز كنيد.
با نكات زير توان خود را براي آماده سازي غذا حفظ كرده و ظرفهاي كثيف را به حداقل برسانيد.
تا جايي كه مي توانيد كمتر ظرف كثيف كنيد. سعي كنيد همه آشپزي خود را در يك يا دو قابلمه انجام دهيد تا مجبور نباشيد بعد از آن كلي ظرف بشوييد. يك ايده خوب ديگر: بر روي آرام پز سرمايه گذاري كنيد.
از ظرفهاي يكبار مصرف استفاده كنيد. استفاده از ظرفهاي يك بار مصرف پلاستيكي و يا كاغذي مي تواند شستن ظرفها را به حداقل برساند. اين گزينه زياد براي محيط زيست خوب نيست اما حتي اگر ظرف شويي هم داريد، شستن و جا به جا كردن ظرفها مي تواند كار سختي باشد. گزينه بهتر براي حفظ محيط زيست مي تواند ظروف يك بار مصرفي باشد كه قابليت تجزيه و بازگشت به طبيعت را دارند.
غذاهاي اضافه در هر وعده را دور نريزيد. غذاي سالمي كه براي يك وعده نهار درست كرده ايد مي تواند يك شام و يا نهار آماده براي روز بعد باشد. از آنجايي كه ظرفهايي كه در آن خيلي سفت است مي تواند براي مبتلايان به روماتيسم مفصلي يك مشكل باشد در فروشگاه در زمان خريد ظرفهاي نگه دارنده غذا دربها را امتحان كنيد تا مطمئن شويد مشكلي با باز كردن و بستن آنها نداريد.
با كمي برنامه ريزي مي توانيد غذاهايي مغذي بخوريد كه نه انرژي شما را گرفته و نه سبب ايجاد دردهاي غير منتظره برايتان شود.