محافظت از لايه خارجي بدن

گفته ميشود كه درون آدمها مهمتر از ظاهرشان است. قطعا درون ما اهميت دارد اما پوست اولين لايه محافظ ما در برابر دنياي بيرون است. پوست همچنين مي تواند سرنخ هاي مهمي در مورد سلامت كلي هر كس بدست دهد. ياد بگيريد كه چگونه مراقب پوست خود باشيد تا پوست هم بتواند به خوبي از شما مراقبت كند.

پوست به شيوه هاي مختلف از بدن شما محافظت مي كند. پوست مانعي براي محافظت از بدن در برابر حملات باكتري ها و ديگر خطرات زيست محيطي كه مي تواند براي سلامت بشر خطرناك باشد ايجاد مي نمايد.

پوست نقشهاي ديگري نيز ايفا مي نمايد. پوست حاوي پايانه هاي عصبي است كه تيزي يا داغ بودن چيزهايي را كه با پوست تماس دارند را درك مي كند و بنابراين سريعا از آن دوري مي كنيد. غدد عرق و مويرگها در پوست به كنترل دماي بدن كمك مي كنند و سلولهاي پوست نور خورشيد را به ويتامين D تبديل مي كنند كه براي سلامت استخوانها اهميت دارند.

پوست همچچنين مي تواند در مورد مشكلات سلامتي به شما هشدار دهد. يك راش قرمز و خارش دار مي تواند نشان دهنده آلرژي يا عفونت باشد و يك راش قرمز پروانه اي بر روي صورت مي تواند نشانه اي از لوپوس باشد. يك لك زرد رنگ ممكن است نشانه اي اي از بيماري كبد باشد. خالهاي تيره و يا غيرطبيعي مي تواند علامتي از سرطان پوست باشد. هميشه مراقب تغيرات غيرمنتظره در پوست خود باشيد و اگر نگراني در اين مورد داشتيد با پزشك خود مشورت كنيد.

اگر آب كافي ننوشيد يا خيلي در محيط آفتابي و خشك بمانيد ممكن است پوستتان خيلي خشك شود. در حالي كه شستن دستها براي بهداشت لازم است، شستن بيش از اندازه دستها نيز مي تواند سبب خشكي پوست شود مخصوصا اگر شستشو با آّب داغ يا صابون هاي قوي باشد.

خورشيد نيز ميتواند به پوست شما آسيب برساند. نور خورشيد حاوي نور ماوراي بنفش (UV) است كه سبب آفتاب سوختگي شده و سبب ميشود پوست شما سريعتر پير شده و با افزايش سن چروك بيشتري روي پوست شما ظاهر شود. رابطه قوي بين قرار گرفتن در معرض UV و سرطان پوست وجود دارد. بنابراين پوست خود را در برابر خورشيد مراقبت نماييد. كلاه بگذاريد يا از ديگر لباسهاي محافظ استفاده كنيد، از كرم ضدآفتاب با فاكتور حفاظتي (SPF) حداقل 30 استفاده كنيد و سعي كنيد در اواخر صبح  و ساعات اوليه بعدازظهر كه نور خورشيد شديد تر است از ماندن در زير نور اجتناب كنيد.

بسياري از محققان پوست بر روي ميكروبيوم پوست (باكتري ها و ديگر ارگانيسم هاي ميكروسكوپي كه بر روي پوست شما زندگي مي كنند) تحقيق مي كنند. برخي از اين ميكروبها مي توانند مفيد باشند. تحقيقات نشان مي دهد كه آنها سيستم ايمني بدن را كه با عفونت مبارزه مي كند را بهبود داده و به حفظ سلامت كمك مي كنند. اما برخي بيماري هاي پوستي به علت نامعلوم از اين ميكروبها حاصل ميشوند. داشمندان در تلاشند بفهمند چه تفاوتي بين ميكروبهاي افراد سالم و افرادي كه بيماري پوستي دارند وجود دارد. دانشمندان سعي دارند تا در بلندمدت راههايي براي حمايت از ميكروبهاي پوست و در عين حال كاهش ميكروبهاي مضر بيابند.

براي يافتن نكاتي در مورد بهداشت پوست موارد زير را مطالعه نماييد.

انتخابهاي عاقلانه

نكاتي براي داشتن پوستي سالم

شستشو. با آب گرم و نه داغ حمام كنيد. از صابونهاي ملايم كه پوست را تحريك نكنند استفاده كنيد و به آرامي بشوييد- پوست را نماليد.

جلوي نور خورشيد را بگيريد. از قرار گرفتن در معرض نور شديد اجتناب كنيد. از كرم ضدآفتاب و لباسهاي محافظ استفاده كنيد.

از تختهاي مخصوص آفتابگيري و لامپهاي خورشيدي مخصوص برنزه كردن اجتناب كنيد. آنها نيز همان اشعه هاي مضر UV را دارا هستند.

نگذاريد پوستتان خشك شود. آب بسيار بنوشيد و از لوسيونها و يا كرمهاي مرطوب كننده ملايم استفاده كنيد.

استرس را كاهش دهيد. استرس مي تواند به پوست شما و ديگر سيستم  هاي بدن آسيب برساند.

خواب كافي داشته باشيد. متخصصان حدودا 9 تا 10 ساعت خواب در شب براي نوجوانان و 7 تا 8 ساعت براي بزرگسالان را پيشنهاد مي دهند.

مشورت كنيد. اگر در پوست خود متوجه هر گونه تغييرات عجيبي شديد مثلا راش يا تغيير در اندازه يا رنگ خال حتما با پزشك خود مشورت كنيد.