آنچه كه بايد در اين باره بدانيد
بسياري ماساژ را فقط به عنوان تفريح و در آبگرم ها مي دانند و آن را چيزي لوكس تلقي مي كنند. اما تحقيقات نشان داده است كه اين نوع درمان سنتي با دست مي تواند چيزي بيش از رفاه طلبي باشد و به بهبود سلامت شما كمك نمايد.

ماساژورها از انگشتان، دستها، ساعدها و آرنج هاي خود براي كنترل ماهيچه ها و ديگر بافتاي نرم بدن استفاده مي كنند. تنوع در تمركز و تكنيك ها سبب تمايز انواع ماساژها شده كه از آن جمله مي توان به ماساژ سوئدي، بافت عميق و ماساژ ورزشي اشاره كرد.

در ماساژ سوئدي تمركز عمومي است و درمانگر ممكن است از ضربه هاي بلند، ورز دادن، حركات دايره اي عميق، لرزش و ضربه هاي كوتاه استفاده كند. در ماساژ عميق، تمركز بيشتر بوده و ماساژور بر مناطق خاص مورد نظر يا جاهايي كه درد دارد تمركز مي كند. دراين مناطق ممكن است عضلات جمع يا گره شده باشد.

يكي از علل اصلي ماساژ تسكين درد، بهبود آسيب هاي ورزشي، كاهش استرس، ريلكسيشن، كم كردن اضطراب يا افسردگي و كمك به سلامت عمومي است. متاسفانه، شواهد موجود در مورد ماساژ درماني محدود است. محققان فعالانه در تلاشند بفهمند كه ماساژ دقيقا چگونه عمل مي كند، در چه اندازه باشد كفايت مي كند و چگونه مي تواند به بيماري هاي خاص كمك نمايد. برخي مزاياي مثبت براي آن گزارش شده است.

ماساژ درماني مي تواند با كم كردن ضربان قلب و فشار خون سيستم عصبي را آرام كند. هورمونهاي استرس و درد نيز با ماساژ كمتر ميشوند و در نتيجه درد كمتر شده و عملكرد سيستم ايمني ارتقاء مي يابد. بيشتر تحقيقات بر روي اهميت ماساژ براي زنان باردار و نوزادان متمركز بوده است. برخي تحقيقات نشان مي دهند كه ماساژ مي تواند وزن گيري و عملكرد سيستم ايمني را در نوزادان زودرس بهبود دهد.

در تحقيقاتي نحوه تاثيرگذاري ماساژ بر ماهيچه ها در سطح مولكولي بررسي شد. يافته ها نشان دادند كه ورز دادن با غيرفعال كردن ژن هايي مربوط به التهاب و تحريك ژن هايي كه به تسكين  عضلات كمك مي كنند سبب التيام عضلات دردناك بعداز ورزش ميشوند.

در يك تحقيق اخيرا مشخص شده است كه يك دوز يك ساعته ماساژ درماني در هفته براي درد زانو حاصل از استئوآرتریت‌ مخصوصا زماني كه مسائل عملي مثل زمان، كار و به صرفه بودن مد نظر باشد بهترين نتيجه را در بر خواهد داشت. تحقيقات ديگر نشان مي دهند كه ماساژ درماني در كاهش و كنترل درد مزمن پشت كه ميليون ها نفر از آن رنج مي برند مي تواند موثر باشد.

اگر به دنبال ماساژ درماني براي اهداف خاص پزشكي هستيد، با پزشك خود مشورت كنيد. هيچ وقت از ماساژ به عنوان جايگزيني براي درمان معمول پزشكي خود يا به عنوان دليلي براي به تعويق اداختن مراجعه به پزشك استفاده نكنيد.

هر ماساژ و هر درمانگري نحوه عملكرد خاص خود را دارد. اگر تصميم به امتحان ماساژ درماني گرفتيد، با ماساژورهاي مختلف كاركنيد تا كسي را پيداكنيدكه بتواند نيازهاي شما را تامين نمايد. يك راه خوب براي دريافت يك ماساژ خوب صحبت كردن با درمانگر است. اغلب براي دانستن سابقه اي از شما در طول جلسات با شما صحبت خواهند كرد ولي اگر اين گونه نبود شما خود توضيحات لازم را به او بدهيد.

انتخابهاي آگاهانه

چگونه مي توان ماساژي ايمن داشت

اگر مشكل پزشكي داريد از پزشك خود بپرسيد كه ماساژ براي شما مناسب است يا خير.

قبل از شروع ماساژ درماني، در مورد تجربه، دوره هايي كه ديده است و مجوزهاي درمانگر سوال كنيد. همچنين در مورد تعداد جلسات موردنياز، هزينه و تحت پوشش بودن بيمه سوال كنيد.

ماساژ نبايد آسيب رسان باشد. اگر احساس درد داشتيد به ماساژور خود اطلاع دهيد.

در مورد همه اقدامات جايگزين يا مكمل درماني از جمله ماساژ با  پزشك خود مشورت كنيد.