به هرسیگاری حداقل یکبار پیشنهاد ترک سیگار از طرف پزشکان، دوستان و آشنایان داده شده است. چرا؟

برای اینکه -سیگار بدون تعارف- منجر به مرگ زودرس شما و اطرافیان شما می شود. هر 5 دقیقه یک نفر بر اثر یک بیماری ناشی از سیگار فوت می کند. اما ترک سیگار چه سودی دارد؟

پس از بیست دقیقه: فشار خون و تعداد ضربان قلب شما به حالت عادی غیرسیگاری ها برمی گردد.

پس از 8 ساعت: میزان اکسیژن خون به میزان عادی بر می گردد.

پس از 24 ساعت: میزان مونواکسیدکربن - ماده سمی ناشی از سوختن کاغذ سیگار- در خون شما کم شده و ریه ها شروع به پاک کردن مواد مضری که در اثر سیگار کشیدن در آنها ذخیره شده، می کنند.

پس از 48 ساعت: هیچ نیکوتینی در بدن شما باقی نمانده است و حس چشایی و بویایی شما مثل افراد عادی می شود.

پس از 72 ساعت: احساس راحتی بیشتری برای تنفس خواهید داشت و مجراهای ریه شما از حالت انقباضی خارج شده و میزان انرژی آنها بیشتر می شود.

پس از دو تا دوازده هفته: گردش خون در بدن شما بهبود می یابد و راه رفتن و دویدن شما تسهیل می شود.

پس از سه تا نه هفته: سرفه، ویز ویز ریه و مشکلات تنفسی بهتر شده و میزان عملکرد ریه ها به میزان ده درصد بهبود می یابد.

پس از پنج سال: خطر بروز بیماری قلبی در شما به میزان کمتر از نصف افراد سیگاری کم می شود.

پس از ده سال: خطر بروز سرطان ریه در شما به میزان کمتر از نصف افراد سیگاری شده و خطر حمله قلبی مانند افرادی می شود که هرگز سیگار نکشیده اند.

اما چگونه می شود سیگار را ترک کرد؟

به خود بقبولانید که چرا باید سیگار را ترک کنید - این کار برای حفظ سلامتی خود شما است و سایر افرادی که با شما زندگی می کنند.

یک روز مشخص را برای شروع ترک سیگار انتخاب کنید.

برای مقابله با علایم و ناراحتی های ناشی از ترک سیگار برنامه ریزی کنید. احساس نیاز به سیگار کشیدن هر بار که رخ دهد سه دقیقه طول می کشد، پس راهی را برای مشغول کردن ذهن خود در این زمانها انتخاب نمایید. مانند گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب یا انجام یک ورزش ساده. علایم ناشی از ترک سیگار، مانند زودعصبانی شدن، اضطراب و بدخلقی برای سه تا چهار هفته طول می کشند. در این مدت درمانهای جایگزین نیکوتین مانند آدامس ها و قرص ها،می توانند مفید واقع شوند.

اگر از آزاد بودن دستهای خود در زمان ترک - عادت به نگه داشتن سیگار در دست - ناراحت می شوید، یک وسیله بازی یا حتی یک کلید را همیشه در اوایل دوره ترک در جیب خود همراه داشته باشید.

از اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود کمک بگیرید و از آنها بخواهید که متوجه اراده شما باشند و در حضور شما سیگار نکشند و به شما سیگار تعارف نکنند.

پرهیز از شرایط خاص داشته باشید. اگر همیشه در شرایط خاصی احساس نیاز به سیگار دارید مثلا در حین عصبانیت یا امثال آن در چنین مواقعی حواس خود را جمع نموده و راهی متفاوت مثلا، شستن دستها و یا بیرون رفتن از محل کار را انتخاب کنید. از محل های خاصی هم که همیشه در آن موقعیت سیگار می کشید، پرهیز کنید.

خود را درمان کنید و از تشویق کردن خود در هر مرحله از ترک خودداری نکنید - با خریدن یک کادو برای خود یا انجام کاری که دوست دارید.

اگر موفق نشدید ناامید نشوید در واقع غالب مردم موفق به انجام آن در بار اول نمی شوند.

برای گفتگو درباره ترک سیگار به يك انجمن ترک سیگار بپیوندید.