آگاهي ذهني نسبت به مسائل

آيا در لحظه زندگي كردن مي تواند سلامت شما را بهبود دهد؟

حتما در برهه هايي از زمان كسي به شما هم گفته است كه:" از لحظه هايت لذت ببر. زندگي كوتاه است." شايد شما خنديده باشيد و چشمهاي خود را به اين خويشاوند يا همكار پاك نيت بسته باشيد. اما در اين گفته حقيقتي نهفته است. تلاش براي لذت بردن از هر لحظه مي تواند براي سلامت شما مفيد باشد.

اين ايده ذهن آگاهي ناميده ميشود. اين اقدام باستاني يعني داشتن آگاهي كامل از آنچه كه در حال حاضر اتفاق مي افتد، از هر آنچه كه در داخل و در اطراف ما صورت مي گيرد. اين يعني زندگي را به حال خود رها نكنيد. در عوض، لحظه به لحظه زندگي را چه خوب چه بد و بدون پيش داوري يا قضاوت تجربه كنيد.

بسياري از ما زندگي را مي گذرانيم بدون اينكه حقيقتا در لحظه حضور داشته باشيم. آنچه كه در مورد ذهن آگاهي با ارزش است اين است كه دست يافتني است و مي تواند به افراد بسياري كمك كند.

تحقيقات نشان مي دهد كه تمرينهاي ذهن آگاهي مي تواند به افراد در مديريت استرس، انطباق با بيماري هاي جدي و كاهش اضطراب و افسردگي كمك نمايد. در بسياري از افرادي كه ذهن آگاهي را تمرين مي كنند، افزايش توانايي در آرام كردن خود، اشتياق بيشتر براي زندگي و بهبود اعتماد به  نفس گزارش شده است.

در تحقيقي مشخص شد كه بين مديتيشن ذهن آگاهي و تغييرات قابل ارزيابي در مناطقي از مغز كه در حافظه، ياد گيري و عواطف نقش دارند رابطه اي وجود دارد. در گزارشي ديگر آمده است كه اقدامات ذهن آگاهي مي توان اضطراب و خصومت را در ميان جوانان شهرنشين كاهش داده و منجر به كاهش استرس و درگيري ها و روابط بهتر شود.

مزيت اصلي ذهن آكاهي اين است كه شما را به توجه داشتن به افكار، اقدامات و بدنتان تشويق مي كند. براي مثال، تحقيقات نشان داد ه اند كه ذهن آگاهي مي تواند به افراد در بدست آوردن و حفظ وزن در محدوده سالم كمك كند. بسيار متداول است كه افراد جلوي تلويزيون بنشينند و تنقلات بخورند بدون اينكه حقيقتا در مورد آنچه كه مي خورند حضور ذهن داشته باشند. با خوردن آگاهانه، شما فقط زماني مي خوريد كه گرسنه هستيد، بر روي جويدن تمركز مي كنيد، از غذاي خود لذت بيشتري مي بريد و زماني كه سير شديد دست از خوردن بر مي داريد.

با اين وجود يافتن زماني براي ذهن آگاهي در فرهنگ ما كار مشكلي است. ميزان و سرعت انجام كارها در دنياي امروز اهميت زيادي دارد. با اين وجود، خود آگاه بودن كاري است كه هر كسي مي تواند از عهده آن برآيد.

شما مي توانيد در طول روز زماني كه به ايميل هايتان پاسخ مي دهيد، در ترافيك نشسته ايد يا در صف منتظر ايستاده ايد، ذهن آگاهي را تمرين كنيد. تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه حواستان را بيشتر به تنفس، قدمهايتان بر روي زمين، انگشتانتان كه تايپ مي كند و يا افراد و صداهاي اطرافتان معطوف كنيد.

 وقتي افراد شروع يه ياد گيري ذهن آگاهي مي كنند، طبيعتا متوجه ميشوند كه چه زماني را بايد صرف گذشته و آينده كنند. شما صرفا بايد زمان كوتاهي به آنها فكر كرده و دوباره به زمان حال باز گرديد. در زير گامهاي كوچكي آمده است كه با آنها مي توانيد شروع به ساختن زندگي اي سالم و هوشيارانه كنيد.

بنابراين، قبل از اينكه دوباره پلك بزنيد، يك لحظه صبركنيد و آگاهانه فكر كنيد.

انتخابهاي آگاهانه

ذهن آگاهي داشته باشيد

مفهوم ذهن آگاهي ساده است اما براي اينكه به فرد آگاه تري تبديل شويد نياز به توانمندي ها و تمرين هايي داريد. در زير نكاتي آمده كه به شما براي شروع كمك مي كند:

چند نفس عميق بكشيد. از بيني خود نفس بكشيد تا 4 شماره بشماريد، يك ثانيه نفس خود را نگه داريد و سپس آن را از طريق دهان تا 5 شماره بيرون دهيد. اين كار را هر از چند گاهي تكرار كنيد.

از پياده روي لذت ببريد. وقتي راه ميرويد متوجه نفسها، مناظر و صداهاي اطرافتان باشيد. وقتي كه فكر يا نگراني وارد ذهنتان شد، به آنها توجه كنيد اما دوباره به حال باز گرديد.

خوردن آگاهانه را تمرين كنيد. به مزه، بافت و طعم غذا در هر لقمه فكر كنيد و در زمان سيري يا گرسنگي به شكم خود گوش دهيد.

 

در جامعه خود منابع ذهن آگاهي را بيابيد مثل كلاسهاي يوگا و مديتيشن، برنامه ها و كتابهاي كاهش استرس كه بر اساس ذهن آگاهي هستند.