قلب خود را دوست داشته باشيد

گامهايي در جهت كاهش خطرات قلب برداريد. بيماريهاي قلبي اولين  عامل مرگ زنان و مردان در كشورهاي توسعه يافته از جمله آمريكا است. خبر خوب اين است كه شما اين قدرت را داريد كه سلامت قلب خود را بهبود داده و از آن محافظت كنيد.

آژانسهاي دولتي بسياري براي ارتقاء شناخت ما از بيمارهاي قلبي تلاش مي كنند تا بتوانيم طول عمر بيشتر و زندگي سالم تري داشته باشيم. تحقيقات نشان داده اند كه مي توان صرفا با پذيرش عادات سالم و معقول ريسك ابتلا به بيماري قلبي را كاهش داد.

اولين گام براي مراقبت از قلب اين است كه عوامل خطرزاي فردي خود براي بيماري قلبي بشناسيد. عوامل خطر زا، بيماريها يا عاداتي است كه احتمال  دارد خطر ابتلا به يك بيماري را در شما افزايش دهد. عوامل خطر زا همچنين مي توانند شرايط فرد مبتلا به بيماري فلبي را بدتر كنند.

عوامل خطرزاي خاصي مثل افزايش سن يا داشتن سابقه خانوادگي از بيماري قلبي را نمي توان تغيير داد. اما بر روي برخي عوامل خطرزاي مهم ديگر مثل كلسترول بالا، فشار خون بالا، سيگا ركشيدن، اضافه وزن، ديابت و فعاليت فيزيكي مي توانيد كنترل داشته باشيد. بسياري از افراد بيش از يك عامل خطرزا را دارا هستند. براي حفظ ايمني قلبتان بهتر است اين عوامل خطرزا را تا حد ممكن كاهش دهيد چون هر يك از عوامل مي توانند تاثير عوامل ديگر را نيز بدتر نمايند.

دانشمندان دريافتند كه افراد ميان سالي كه يك يا چند تا از اين عوامل خطر را دارا هستند مثل فشار خون بالا، احتمال اينكه در زمان باقيمانده عمر خود دچار حمله قلبي يا ديگر حوادث مرتبط با قلب شوند بيشتر از كساني است كه اين عوامل خطرزا را ندارند.

براي مثال زناني كه حداقل 2 تا از اين عوامل خطرزا را داشته باشند احتمال اينكه از بيماري قلبي عروقي بميرند سه برابر زناني است كه هيچ يك از اين فاكتورها را ندارند يا فقط يك فاكتور را دارند. شما مي توانيد و بايد يا شناخت و بررسي ريسك فردي خود در سلامت قلب خود تفاوت ايجاد كنيد.

براي مقابله با فاكتورهاي خطر قلب، دانستن اينكه چه تعداد از اين فاكتورها را دارا هستيد مي تواند كمك كننده باشد. از پزشك خود بخواهيد فشار خون و كلسترلتان را اندازه گيري كند. بعد ببينيد وزنتان در محدوده طبيعي است يا خير.

هر چه سطح كلسترول خونتان بالاتر باشد، ريسك بيماري يا حمله قلبي در شما بيشتر است. كلسترل بالا خود علائمي ايجاد نمي كند بنابراين متوجه آن نمي شويد مگر اينكه آزمايش دهيد. آزمايشات خون معمول مي توانند سطح كلسترل كلي شما و سطح مجزاي آن را به صورت LDL (كلسترل بد) و HDL (كلسترول خوب) و تري گليسيريد نشان دهد. همه اين ارزيابي هاي خون مي توانند بر سلامت قلب تاثير گذار باشند.

فشار خون بالا يك فاكتور خطر اصلي ديگر براي سلامت قلب و همچنين سكته مغزي است. فشار خون بالا اغلب قاتل خاموش ناميده ميشود چون همانند كلسترل بالا معممولا علائمي ندارد. فشار خون بالا هميشه به صورت دو عدد گزارش ميشود و اگر بالاتر از 120/80 mmHg باشد احتمال بيماري قلبي و سكته مغزي در شما افزايش مي يابد.

شواهد علمي قوي نشان مي دهد كه كنترل فشار خون و كلسترل بالا مانع از رخدادهاي قلبي مثل حملات ميشود.

وزن عدد مهم ديگري است كه بايد بدانيد. براي اينكه بدانيد آيا نياز به كم كردن وزن براي كاهش خطر بيماري قبي داريد يا نه بايد شاخص توده بدني (BMI) را محاسبه كنيد كه نسبتي از وزن به قد است. BMI بين 25 و 29.9 بدين معنا است كه شما اضافه وزن داريد در حالي كه BMI 30 يا بالاتر يعني شما چاق هستيد.

در گام بعدي يك متر نواري برداريد. دور كمر خود را اندازه بگيريد. براي زنان دور كمر بيشتر از 35 اينچ (89 سانتي متر) و 40 اينچ (101 سانتي متر) براي مردان مي تواند خطر بيماري قلبي و ديگر بيماريهاي جدي را افزايش دهد. خوشبختانه، حتي كمي كاهش وزن (بين 5 تا 10 درصد وزن كنوني تان) مي تواند به كم كردن اين ريسك كمك كند.

يك رژيم غذايي سالم شامل انواعي از ميوه ها، سبزيجات و غلات كامل و همچنين گوشت كم چرب، ماهي، حبوبات و فرآورده هاي لبني كم چرب يا فاقد چربي مي باشد. سعي كنيد از مصرف چربي هاي اشباع و ترانس، كلسترول، سديم (نمك) و شكرهاي افزودني اجتناب كنيد.

فعاليت فيزيكي مرتب يك راه قدرتمند ديگر براي كاهش ريسك ابتلا به مشكلات قلبي مربوطه و لذت بردن از ديگر مزاياي سلامتي است. براي اينكه فعاليت فيزيكي برايتان خوشايند باشد تا يك كار سخت، فعاليتهايي را انتخاب كنيد كه از آنها لذت مي بريد. يك پيادره روي سبك داشت باشيد، توپ بازي كنيد، برقصيد، وزنه هاي سبك را بلند كنيد و يا باغباني كنيد. حتي بالا رفتن از پله ا به جاي استفاده از آسانسور نيز مي تواند تفاوت ايجاد كند.

حداقل دو ساعت و نيم فعاليت قيزيكي با شدت متوسط مي تواند ريسك بيماري قلبي، سكته مغزي، فشار خون بالا و ديابت را در شما كاهش دهد. هر چه فعاليت بيشتر باشد ريسك ابتلا كمتر ميشود.

اگر ديابت داريد، بايد قند خون يا گلوكز خون را تحت كنترل داشته باشيد. حدودا دو سوم مبتلايان به ديابت از بيماري قلبي يا عروقي از دنيا مي روند. اگر خطر ابتلا به ديابت داريد، تغييرات جزئي در رژيم غذايي و سطح فعاليت فيزيكي اغلب مي تواند مانع از ايجاد شدن يا تعديل آن شود.

اگر سيگاري هستيد، بهترين كاري كه مي توانيد براي قلب خود انجام دهيد ترك آن است. افرادي كه سيگار مي كشند احتمال حمله قلبي در آنها تا 6 برابر نسبت به غير سيگاري ها بيشتر است. ريسك حمله قلبي با تعداد سيگارهايي كه در هر روز كشيده ميشود افزايش مي يابد.

خبر خوب اين است كه ترك سيگار فورا سبب كاهش ريسك خواهد شد و مزيت كاهش ريسك با گذر زمان بيشتر ميشود. فقط يك روز بعد از ترك سيگار ريسك ابتلا در شما به نصف كاهش مي يابد.

علارغم كنترل فاكتورهاي خطر، بايد در مورد علائم خاص هشيار بوده و آنها را توسط يك پزشك كنترل كنيد. سيگنالهاي رايج كه گاها نشان دهنده مشكلي در قلب شماست عبارتند از آنژين- درد در سينه، شانه، بازوها، گردن، فك و پشت- همچنين تنگي نفس، ضربان قلب نامنظم يا لرزش (آريتمي) و خستگي مفرط.

آگاه باشيد كه علائم يك حمله قلبي از فردي به فرد ديگر متفاوت است. اگر تا حالا حمله قلبي داشته ايد، چنان چه دوباره به حمله اي ديگر دچار شويد ممكن است علائم آن با حمله اول متفاوت باشد.

در انتها فراموش نكنيد كه شمامي توانيد با تعيين الگو براي كساني كه دوستشان داريد بر سلامت قلب آنها نيز تاثير بگذاريد. آيا شما فرزند، نوه يا افراد جوان ديگري در اطراف خود داريد كه تحت تاثير شما باشند؟ اگر سبك زندگي شما به گونه اي باشد كه سبب سلامت قلبتان شود، بسيار اين احتمال وجود دارد كه آنها نيز از همين سبك پيروي كنند. چون بيماري قلبي از كودكي شروع ميشود، يكي از بهترين كارهايي كه مي توانيد براي كساني كه دوستشان داريد انجام دهيد اين است كه به كودكان كمك كنيد بدن قوي بسازند و عادات سالمي داشته باشند.

نهايتا اين كه، هيچ گاه براي برداشتن گامي در جهت مراقبت از قلبتان دير نيست. همچنين هيچ گاه خيلي زود نيست. همين امروز شروع كنيد تا قلب خود را قوي نگه داريد و در مورد ريسك هاي خود با پزشك مشورت كنيد و يك برنامه اجرايي تنظيم كنيد. قلب خود را دوست داشته باشيد.

پيشنهادهاي عاقلانه

از قلب خود محافظت كنيد

سيگار نكشيد.

كلسترول و فشار خون خود را در محدوده سالم نگه داريد.

وزن خود را در محدوده سالم نگه داريد.

غذاهايي را كه براي سلامت قلب بهتر هستند را انتخاب كنيد.

فعاليت فيزيكي داشته باشيد.

سابقه بيماريها در خانواده خود را بدانيد.

علائمي را كه نشان مي دهند قلبتان ممكن است مشكلي داشته باشد را بشناسيد.

يك الگوي خوب براي ديگران باشيد.