سلامت پاهاي شما

سلامت پاهاي شما

اگرچه پاهايتان از وزن و قد كل بدنتان حمايت مي كند، ولي بسيار كوچك است. اما مي تواند سبب مشكلات بزرگي شود. بنابراين كمي به پاهايتان توجه داشته باشيد. در هر گامي كه بر مي داريد شبكه اي پيچيده اي از استخوانها، ماهيچه ها، تاندون ها و رباطهاي بسياري نقش دارند. اين پيچيدگي در تركيب با همه وزني كه حمل مي كنند سبب ميشود كه پا مستعد مشكلاتي از جمله شكستگي استخوان، آرترز و التهاب فاشياي كف پا (التهاب رشته ضخيم بافتي كه در كف پا امتداد دارد) شود.

اگر مشكلات پا درمان نشوند ممكن است بدتر شوند و عاقبت ممكن است در توانايي شما در انجام حتي اساسي ترين كارهايتان مثل بالا و پايين رفتن از پله ها يا راه رفتن در خيابان تداخل ايجاد كند. اگر درد بر نحوه راه رفتن شما تاثير بگذارد مي تواند به درد در زانوها، لگن و پشت منجر شود. اين مشكلات ممكن است زيادتر شده و فعاليت شما را محدود ساخته و بر كيفيت زندگي شما تاثير بگذارد. چيزهاي زيادي مي توانند سبب درد پا يا كرختي آن شوند مثل ورزشها و فعاليتها ، زياد راه رفتن يا خيلي تند راه رفتن يا گرم نكردن قبل از ورزش. وزن زياد فشار بيش از اندازه به پاهاي شما وارد مي كند. كفشهاي نامناسب نيز از علل اصلي مشكلات پا هستند.

مشكلات بهداشتي ديگر نيز مي توانند بر پا تاثير بگذارند. بي حسي پا مي تواند علامتي از يك بيماري جدي مثل ديابت يا حتي يك اختلال در اعصاب باشد. اگر بي حسي غير طبيعي يا درد شديد در پا داشتيد كه ناگهان دچار آن شده ايد و يا با اقدامات ساده مثل استراحت يا داروهايي كه بدون نسخه داده مي شوند بهوبد نيافتيد حتما به پزشك مراجعه كنيد.

خير خوب اين است كه اغلب اختلالات پا قابل درمان يا قابل اصلاح است. اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به آن توجه داشته و درد را پيگيري كنيد ببينيد آيا از الگوي خاصي پيروي مي كند يا نه. وقتي حدس زديد كه چه موقع پاي شما دچار درد يا بي حسي ميشود، با يك متخصص كه بتواند به شما كمك كند مشورت كنيد.

نحوه راه رفتن و جا يه جا شدن شما مي تواند بر پاهايتان تاثير بگذارد. نه تنها مدل پاهاي ما بلكه نحوه راه رفتن ما هم همانند والدينمان است. اما شما مي توانيد گامهاي خود را با آموزش يا با تغيير كفشها يا با استفاده از پدها يا كفي هايي كه داخل كفشها گذاشته ميشود اصلاح كنيد.

شما مي توانيد با پوشيدن كفشهاي راحت و قالب پاي خود به سلامت پاهايتان كمك كنيد. پاهايتان را مرتبا بشوييد (مخصوصا بين انگشتانتان را)، جورابهاي تميز بپوشيد و براي اينكه پاهايتان هوايي بخورد هر از چند گاهي پاهايتان را از كفش بيرون بياوريد.

هر چه به پاهايتان ورزش بيشتري بدهيد، جريان خون به پا بهتر شده و اين براي سلامت پاهايتان در كل مفيد است.

راه رفتن راه خوبي براي ورزش دادن پاها است. شما همچنين مي توانيد ورزشهاي خاصي را براي پاهايتان امتحان كنيد. بنشينيد و زانوهاي خود را در يك جهت بچرخانيد و سپس جهت چرخش را عوض كنيد. با پاهاي برهنه بر روي يك صندلي بنشينيد و سپس آنها را دراز كنيد. با اين كار پاها كشيده و تقويت ميشود و به تعادل شما كمك ميشود..

با نگاه كردن به پاهاي افراد مي توان اطلاعات بسياري بدست آورد. به نظر مي رسد امروزه پزشكان نيز بيشتر به پاها توجه دارند.

انتخابهاي عاقلانه

نكاتي در مورد سلامت پاها

از كفشهاي مناسب و قالب پا استفاده كنيد.

جورابهاي تميز بپوشيد.

پاهاي خود را ورزش دهيد.

اگر اضافه وزن داريد سعي كنيد وزن خود را كم كنيد.

از ايستادن به مدت طولاني اجتناب كنيد.

وقتي ورزش مي كنيد شدت آن را تدريجا افزايش دهيد.

اگر ديابت داريد، مرتبا پاهاي خود را كنترل كنيد كه مشكلاتي مثل بريدگي،  كبودگي، جوش يا التهاب نداشته باشد.