سيگار را براندازيم

زندگي بدون تنباكو 
اغلب ما مي دانيم كه سيگار كشيدن براي سلامتي مضر است. پس چرا هنوز بسياري از مردم اين كار را انجام مي دهند؟ پاسخ بسيار پيچيده است. محققان راههاي موثري براي كمك به افراد براي ترك سيگار يا ممانعت از آنها براي شروع سيگار در وهله اول يافته اند. قسمت مهم استفاده از اين ابزارها است. ما همه مي توانيم گامهايي در جهت ترك سيگار برداريم.

50 سال قبل، مشخص شد كه سيگار كشيدن ريسك ابتلاي به بيماريهاي مختلفي را افزايش مي دهد. از آن زمان به بعد، نرخ سيگار كشيدن كاهش يافت و جان ميليون ها نفر نجات يافت. اما در عين حال، در كشورهاي توسعه يافته نظير آمريكا، در نتيجه تبليغات هر روزه صنعت تنباكو و عوامل تاثيرگذار ديگر ، ميليون ها نفر به خاطر سيگار كشيدن زودتر از موعد از دنيا مي روند و بسياري از كودكان زير 18 سال اولين سيگار خود را تجربه مي كنند.

ما امروزه بيش از گذشته در مورد خطرات سيگار كشيدن مي دانيم. وقتي شما سيگار مي كشيد، هزاران ماده شيميايي خطرناك را استنشاق مي كنيد. اين مواد خطرناك به همه قسمتهاي بدن شما رفته و سبب آسيب به بخشهاي متعددي ميشوند.

دود سيگار سريعا مي تواند به بافت ريه آسيب برساند. وقتي هر روز در معرض دود سيگار قرار مي گيرند شانسي براي التيام خود ندارند. نتيجه مي تواند طيف وسيعي از بيماري هاي ريوي مرگ آور مثل برونشيت مزمن و  آمفيزم باشد.

مواد شيميايي حاصل از تنباكو از ريه ها وارد جريان خون مي شود. اين مواد به قلب و رگهاي خوني آسيب رسانده و به مشكلات قلبي عروقي مثل سكته مغزي و بيماري قلبي ميشود. بيماري هاي قلبي و عروقي يكي از عوامل اصلي مرگ و مير محسوب ميشوند.

تركيبات موجود در تنباكو مي تواد وارد سلولهاي بدن شده و به DNA داخل آن آسيب برساند. DNA يك رشته مولكولي بلند است كه تقريبا در همه سلولهاي شما وجود دارد. DNA يك برنامه كار است كه نحوه رشد سلولها، به كجا بايد بروند و چه كاري بايد انجام دهند را كنترل مي كنند.

وقتي DNA آسيب مي بيند، رشد سلولها غير طبيعي ميشود. بدن معمولا به چنين سلولهايي حمله كرده و آنها را مي كشد. اما مواد شيميايي موجود در سيگار اين فرآيند را تضعيف كرده و به ازدياد سلولها به صورت كنترل نشده كمك ميكند. و نتيجه چيزي نيست جز سرطان.

ريسك ابتلا به بسياري از انواع سرطانها در سيگاري ها تا حد قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد. تقريبا در همه موارد علت ابتلا به سرطان ريه كه در رده اول سرطانهاي كشنده قرار دارد سيگار است. سيگار كشيدن مي تواند به سرطان در قسمتهاي مختلف بدن ازجمله گلو، دهان، حفره بيني، شكم، پانكراس، كبد، كليه، مثانه، روده بزرگ، ركتوم و سرويكس منجر شود. همچنين ميتواند سبب لوكومي (سرطان خون) شود.

سيگار كشيدن مي تواند به انواع ديگري از مشكلات بهداشتي نيز منجر شود. وقتي DNA موجود در اسپرم آسيب مي بيند مي تواند به نازايي منجر شود. اگر در زمان بارداري سيگار بكشيد، مي تواند مشكلات بسياري مثل وزن پايين تولد و زايمان زودهنگام را به همراه داشته باشد. احتمال ايجاد ديابت نوع دو در سيگاري ها 30 تا 40 درصد بيش از غيرسيگاري ها است. و سيگار سبب ميشود بدن نتواند به خوبي با بيماري ها مبارزه نمايد.

افرادي كه درمعرض دود سيگار قرار دارند نيز بسياري از همين مشكلات را خواهند داشت. دود سيگار موجود در محيط حاوي تركيباتي خطرناك مشابه همان چيزي است كه خود سيگاري ها استنشاق مي كنند. محققان برآورد كرده اند كه از سال 1964 تا كنون بيش از 2.5 ميليون غيرسيگاري در نتيجه استنشاق دود سيگار از دنيا رفته اند.

بهترين راه براي پيشگيري از مشكلات حاصل از تنباكو اين است كه در وهله اول كودكان را از دود سيگار دور نگه داريم. اغلب كساني كه براي اولين بار سيگار كشيدن را شروع مي كنند جوانتر از آني هستند كه متوجه خطرات آن باشند.

معمولا افراد زماني شروع به سيگار كشيدن مي كنند كه نوجوان هستند. نوجواناني كه مرتبا سيگار مي كشند خيلي زود به نيكوتين و تنباكو معتاد ميشوند. سپس ترك آن برايشان بسيار مشكل ميشود.

نيكوتين اولين ماده مخدر در تنباكو است كه ايجاد اعتياد مي كند. نيكوتين ماده اي بسيار اعتياد آور است و فقط چند بار تماس با اين ماده براي معتاد شدن كافي است.

از زمان اولين پُك تا رسيدن نيكوتين به مغز فقط 10 ثانيه زمان لازم است. وقتي نيكوتين به مغز رسيد، سبب ميشود سلولهاي مغز ماده شيميايي به نام دوپامين آزاد كنند. دوپامين مي تواند در شما احساس آرامش و رضايت بخشي يا تمركز و هوشياري ايجاد كند. در طول زمان، سلولهاي مغز سيگاري ها تغيير كرده و انتظار دريافت دوپامين اضافه را دارند. وقتي سيگاري ها تلاش مي كنند كه ترك كنند، مغز اشتهاي بيشتري براي نيكوتين نشان ميدهد.

برخي افراد بيش از ديگران مستعد اعتياد به تنباكو هستند. دانشمندان ژن هايي را يافته اند كه به نظر در وابستگي به نيكوتين نقش دارند اما تحقيقات در اين زمينه همچنان ادامه دارد.

محققان مي دانند كه سلامت حتي كساني كه مدتهاي مديدي است سيگار مي كشند مي تواند سريعا بعد از ترك بهبود يابد. در عرض يك سال بعد از ترك نرخ ابتلا به حمله قلبي به ميزان قابل توجهي كاهش مي يابد. در عرض 5 سال، ريسك سكته قلبي مي تواند به نصف غيرسيگاريها كاهش يابد. با ترك سيگار ريسك ابتلا به سرطان و بيماريهاي ديگر نيز كاهش مي يابد.

اگر سيگاري هستيد، مهمترين كاري كه مي توانيد براي حفظ سلامت خود و خانواده تان انجام دهيد ترك سيگار است. و مي توانيد از منابع مختلفي كمك بگيريد.

محققان استراتژي هاي موثري براي كمك به ترك سيگار يافته اند. به همين دليل است كه نرخ ترك سيگار رو به افزايش است. بيش از نيمي از افرادي كه سيگار مي كشيده اند در حال حاضر ترك كرده اند.

تحقيقات نشان مي دهد كساني كه براي ترك با پزشك مشورت مي كنند نسبت به كساني كه تنهايي اقدام مي كنند موفق تر هستند. كساني كه درصدد ترك هستند با استفاده از داروهاي ترك تاييد شده و چسب ها و آدامسها يا قرصهاي نيكوتين به همراه حمايت يك مربي شانس موفقيت بالاتري خواهند داشت.

براي هر فردي شيوه متفاوتي كارساز است. بسياري چندين بار قبل از موفقيت اقدام ناموفق داشته اند.  شايد در مورد سيگارهاي الكترونيكي كه به عنوان جايگزيني براي سيگارهاي سنتي تبليغ ميشوند را شنيده باشيد. اين ابزارها كه از باطري تغذيه مي كنند بدون اينكه تنباكو بسوزد، نيكوتين را به ريه ها مي رسانند. با اين وجود، باز هم مواد شيميايي خطرناك در هوا آزاد مي كنند. براي سيگارهاي الكترونيكي بر خلاف سيگارهاي سنتي مي توان در تلويزيون و راديو تبليغات كرد و بسياري نگران جذاب بودن آنها براي كودكان هستند.

سيگارهاي الكترونيكي مورد تاييد قرار نگرفته اند. دانشمندان هنوز اطلاعاتي در مورد تاثيرات آنها بر سلامتي و چگونگي تاثير گذاريشان بر ترك سيگار ندارند. شواهد هنوز تازه دارند جمع آوري ميشوند و تحقيقات در اين رابطه در حال انجام هستند.

دانشمندان همچنان به دنبال درمانها و شيوه هاي موثر براي كمك به ترك سيگار هستند. محققان همچنين واكسنهايي براي مقابله با نيكوتين ساخته اند. اين واكسن بدن شما را نسبت به شناسايي نيكوتين به عنوان يك ماده خارجي حساس تر كرده و با آن مبارزه كرده و نمي گذارد كه به مغز رسيده و اعتياد ايجاد كند.

با ترك سيگار زندگي خود را نجات دهيد. هر چه اين كار زودتر انجام شود بهتر است. بياييد همه با هم براي پايان دادن به مصرف سيگار و ديگر فرآورده هاي تنباكو تلاش كنيم.

پيشنهادهاي عاقلانه

سيگار را براندازيم

جوامع و دولتها در همه سطوح مي توانند دست به دست هم داده و  اين چرخه بيماري و مرگ حاصل از  سيگار را از بين ببرند:

براي محافظت جوانها در برابر تبليغاتي كه سيگار كشيدن را به نظر جذاب مي سازند تلاش كنيد.

كاري كنيد كه پذيرش سيگار در جامعه تان كمتر شده و كمتر در دسترس باشد.

منابع ترك سيگار را در دسترس قرار دهيد.

در كار خود پايدار باشيد. برخي افراد قبل از موفقيت چندين بار تلاش ناموفق خواهند داشت اما بيش از نيمي از سيگاريهاي عاقبت با موفقيت ترك مي كنند.