زماني كه پشت شما درد مي كند

نگذاريد درد پشت شما را خميده كنيد.آيا پشت شما درد مي كند؟ شما تنها نيستيد. از هر سه ماه در كشورهاي توسعه يافته نظير آمريكا از هر 4 نفر يك نفر حداقل يك روز اغلب در قسمت تحتاني درد پشت دارد. پشت ساختار پيچيده اي دارد. مركز آن ستون فقرات است، كه از 33 استخوان كه مهره ناميده ميشود و به صورت يك ستون پشت هم قرار گرفته اندتشكيل شدهاست. اعصاب نخاع از تونلي از وسط اين استخوانها مي گذرد. ديسك هاي اسفنجي بين مهره ها همانند متكا عمل مي كنند. رباطها و زردپي ها هم چيز را كنار هم نگه مي دارند. 

خيلي چيزها در پشت شما ممكن است ايجاد مشكل نمايند. يك كشيدگي ماهيچه يا مشكلي در يك ديسك يا يك استخوان مي تواند سبب درد شود. يك شكستگي يا تومور نيز مي تواند عامل درد پشت باشد. اغلب مواقع، نمي توان علت درد پشت را فهميد. تا وقتي كه مشكل صرفا درد پشت باشد خيلي پزشك را نگران نمي كند.

با افزايش سن پشت شما به صورت طبيعي تغيير حالت مي دهد. آرتورز و انحطاط ديسكها مي تواند در مفاصل كوچك پشت ايجاد شوند. اين تغييرات را مي توان در MRI يا ديگر انواع اسكن ها ديد. اما چنين تغييراتي در پشت در بسياري از افرادي كه درد پشت ندارند نيز ديده ميشود.

افراد چاق همچنين افراد سيگاري بيشتر ممكن است دچار درد پشت شوند. درد پشت همچنين در افرادي كه زياد ورزش نمي كنند يا افرادي كه تحرك زيادي نداشته اما از هر چند وقت ورزش شديد مي كنند متداولتر است.

 خبر خوب اين است كه در اغلب موارد درد پشت خود به خود از بين مي رود. براي دردي كه تازه در پشت ايجاد شده مي توان از داروهايي كه بدون نسخه در داروخانه ها داده ميشود براي درد استفاده كرد و از هر گونه فعاليتي كه به پشت فشار وارد مي كند مثل خم شدن، بالا رفتن، حمل كردن وسايل سنگين و چرخيدن اجتناب كرد. سپس صبر كنيد تا مشكل از بين برود كه در اغلب افراد چند هفته اي طول مي كشد.

اما در برخي افراد درد ادامه مي يابد. اگر درد پشت شما بيش از سه ماه ادامه داشت، به درد پشت مزمن  مبتلا شده ايد.

كاري كه پزشكان براي درد پشت مزمن انجام مي دهند به منبع درد بستگي دارد. در برخي موارد درد پشت مزمن نياز به توجه پزشكي بلند مدت دارد. اگر درد به خاطر شكستگي يا تومور باشد مي توان اين مشكلات را درمان كرد. اگر علت درد از هم گسيختگي (فتق) ديسك يا برخي مشكلات خاص ديگر مثل تنگي نخاعي (تنگ شدن ستون فقرات كه مي تواند به اعصاب فشار وارد آورد) يا اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو (degenerative spondylolisthesis) (زماني كه مهره اي بر روي مهره ديگر بلغزد) باشد مي توان از جراحي استفاده كرد. اما جراحي گزينه مناسبي براي همه نيست.

گزينه هاي درماني بسياري براي درد پشت وجود دارد بنابراين با پزشك خود مشورت كنيد تا ببينيد كدام شيوه براي شما مناسب تر است. در اغلب افراد حتي درد پشت مزمن نيز بالاخره بدون اينكه نيازي به جراحي باشد از بين مي رود. مهم اين است كه نگذاريد درد بر شما غلبه كند. تحقيقات نشان مي دهند بيماراني كه به فعاليت خود ادامه مي دهند سريعتر بهبود مي يابند. فقط از فعاليتهايي كه ممكن است به پشت فشار وارد كنند اجتناب كنيد. مهم است كه تسليم درد نشويد و از حركت كردن نترسيد. به نظر چندان تفاوتي ندارد كه چه كاري انجام مي دهيد فقط مهم است كه فعال باقي بمانيد.

پيشنهادهاي عاقلانه

براي داشتن پشتي سالم تر

·         فعال باقي بمانيد و وزن خود را در محدوده سالم نگه داريد.

·         قبل از ورزش يا ديگر فعاليتهاي ورزشي شديد نرمشهاي كششي انجام دهيد.

·         موقع ايستادن يا نشستن قوز نكنيد.

·         اطمينان حاصل كنيد كه سطحي كه روي آن كار مي كنيد در ارتفاع مناسب و راحت براي شما قرار دارد.

·         كفشهاي راحت پاشنه كوتاه بپوشيد.

·         اگر بايد چيز سنگيني بلند كنيد  روي جسم خم نشويد بلكه پشت خود را راست نگه داشته بر روي زانوها خم شده و با فشار وارد كردن به پاها و باسن جسم را بلند كنيد.

·         براي حصول اطمينان از دريافت كلسيم و ويتامين كافي با پزشك خود مشورت كنيد.

·         سيگار نكشيد.