گوش كنيد

صداها مي توانند به شنوايي شما آسيب برسانند

leasten

صداها ما را احاطه كرده اند. از بسياري از آنها لذت مي بريم مثل موسيقي، آواز پرندگان و گفتگو با دوستان. اما صداهاي بلند يا طولاني مدت- از ماشين ها، ابزارهاي برقي و حتي هدفون ها مي توانند به شنوايايي شما آسيب دائمي برسانند. براي محافظت از گوشهاي خود در مقابل صداهاي مضر گامهايي برداريد.

صداي بلند يكي از رايج ترين علل از كم شنوايي است. برآورد شده است كه در كشورهاي توسعه يافته نظير آمركيا 26 ميليون نفر بين سنين 20 و 69 سال در نتيجه صداهاي بلند شنوايي خود را به طور دائم از دست داده اند و نزديك به 16 درصد نوجوانان به خاطر صداهاي بلند چار كم شنوايي شده اند.

آسيبهاي حاصل از صدا ممكن است در هر سني شروع شده و در طول زمان روي هم جمع ميشوند. به همين دليل اجتناب از صداهاي زياد بسيار حياتي است. كم شنوايي حاصل از صدا كاملا قابل اجتناب هستند.

براي نوجوانان، پخش كننده هاي صوتي با هدفونها منبع متداول صدا هستند. در مورد بزرگسالان مي تواند ابزارهاي برقي، ماشين هاي چمن زني، برف روبها و منابع ديگري از اين نوع باشد. صدا در محيط كار مثل ماشين آلات كارخانه ها، ساخت و ساز و صداهاي مربوط به ارتش نيز ممكن است مشكلاتي ايجاد كنند.

انفجار صداها مثل صداي تفنگ يا انفجار كه مي توانند پرده گوش را پاره كرده يا به استخوانها در گوش مياني آسيب برسانند مي توانند سبب كم شنوايي شوند. اين نوع كم شنوايي آني ايجاد شده و دائمي است.

اما اغلب مشكلات شنوايي با قرار گرفتن مكرر در معرض صداهاي بلند به تدريج در طول زمان ايجاد ميشود. صداهاي بلند مي توانند به سلولهاي حسي حساس آسيب برسانند. اين سلولها سلول هاي مويي نام دارند و در گوش داخلي قرار دارند. اين سلولها در يك طرف پرزهايي دارند.

سلولهاي مويي به تبديل ارتعاشات به سيگنالهاي الكتريكي كمك مي كنند. اين سيگنالها از اعصاب موجود در گوش گذشته و به مغز مي رسد. اين سلولها امكان تشخيص صداها را به ما مي دهند. اما زماني كه آسيب مي بينند و با صداي بلند تخريب ميشوند ديگر بهبود نمي يابند. بنابراين شنوايي به صورت دائمي آسيب مي بيند.

گاهي صداهاي بلند سبب ايجاد زنگ مانند تيزي در گوش ميشود كه ممكن است اين صدا مدت كوتاهي يا براي همه عمر در فردي باقي بماند. صداهاي بلند همچنين مي توانند سبب كم شنوايي موقت شوند كه در عرض چند ساعت يا چند روز از بين برود.  اما در برخي تحقيقات بيان شده است كه اگرچه ممكن است علائم از بين برود اما سبب اختلالات شيميايي يا مولكولي ميشود كه پتانسيلي براي آسيب بلندمدت در شنوايي خواهد شد. بنابراين بهتر است تا حد ممكن از صداها بلند اجتناب شود. اما چه صدايي بلند محسوب ميشود؟

صدا بر حسب واحد دسيبل (dB) سنجيده ميشود. صداهاي كمتر از 75 دسيبل آسيبي به گوش نمي رسانند. براي مثال، محاوره هاي طبيعي حدودا 60 دسيبل هستند. شدت صداي يك سشوار 85 دسيبل است اما اگر صرفا براي يك مدت كوتاه استفاده شود باز هم آسيبي نخواهد رساند.

با اين وجود، قرار گرفتن طولاني مدت و مداوم در معرض صداهاي برابر يا بالاتر از 85 دسيبل مي تواند منجر به مشكلاتي شود. هرچه صدا بلندتر باشد، آسيب سريعتر خواهد بود.

يك پخش كننده صوتي با گوشي 105 دسيبل صدا توليد مي كند. با قرار گرفتن به مدت 30 دقيقه در معرض چنين شدت صدايي احتمال آسيب وجود دارد. صداي يك سوت 120 dB، يك كنسرت راك 110 dB، يك موتورسيكلت 95 dB، يك ماشين چمن زني 90 dB است. همه اين صداها در طول زمان پتانسيل آسيب رساندن به گوش را دارند.

اگر نمي توانيد از صداها اجتناب كنيد مي توانيد از گوش گير استفاده كنيد. يا صرفا از صدا دور شده يا آن را كاهش دهيد مثلا صداي پخش كننده هاي صوتي را كم كنيد. اگر گوش گيرها فوم داشته باشند تا حدي مانع از رسيدن صدا به پرده گوش ميشوند بنابراين مي توانند محافظي براي گوش باشند. اين محصولات در فروشگاههاي كالاهاي ورزشي يا سخت افزار فروشي ها موجود هستند. براي محافظت بهتر از گوش، براي گوش گيري كه دقيقا قالب گوشتان باشد از يك متخصص شنوايي كمك بگيريد.

در نهايت، محافظت از گوش بچه ها را فراموش نكنيد. آنها كوچكتر از آن هستند كه خود مراقب گوشهايشان باشند. و اگر فكر مي كنيد كه خودتان يا كسي كه نگرانش هستيد دچار ضعف شنوايي هستيد حتما يك تست شنوايي بدهيد.

پيشنهادهاي عاقلانه

سياره ما سياره اي پر سر و صدا است: مراقب شنوايي خود باشيد

گوشهاي شما مي تواند سيستم هشدار دهنده شما باشند. صداهاي اطراف زماني بلند محسوب ميشود كه:

·         براي صحبت كردن با كسي كه در مجاورت شما است مجبور باشيد صداي خود را بلند كنيد.

·         متوجه شويد كه گوشتان دارد اذيت ميشود.

·         حتي موقت در گوش خود احساس صداي زنگ كنيد.

·         تا چند ساعت بعد از خلاص شدن از شر صدا نتوانيد به صورت طبيعي بشنويد.

اگر در اطراف شما صداهايي در اين سطح وجود دارد:

·         صدا را كم كنيد.

·         از صدا پرهيز كنيد (سعي كنيد از آن دور شويد).

·         جلوي صدا را بگيريد ( از گوش گير استفاده كنيد).