چگونه نور آبي حاصل از تلفن هاي همراه مي توانند به چشمهايتان آسيب برساند

آيا كامپيوتر و يا تلفن همراه مي تواند به چشمهايتان آسيب برساند؟ در زير به علائم خستگي چشم و نكاتي براي كاستن از تاثيرات منفي نور آبي با تغييراتي در سبك زندگي، فيلترها و عينك ها آورده شده است.

ساعت موبايلتان صبح زنگ مي زند: غلتي مي‌‌زنيد، ايميل و شبكه‌هاي اجتماعي خود را چك مي‌كنيد، سپس به سركارتان مي‌رويد و هشت ساعت بعد را پشت كامپيوتر مي‌گذرانيد، آخر شب هم دوباره در مبلمان راحتي خود فرو رفته و چند قسمت از يك مجموعه تلويزيوني را نگاه مي‌كنيد. چشمهاي شما چه حسي دارند؟
بسياري از ما مدتهاي مديدي از روز را به صفحه مانيتور خيره شده‌ايم. اما سوال اين است: چگونه اين زماني كه صرف تماشاي صفحات اسكرين مي‌شود بر سلامت چشم و كل بدن ما تاثير مي گذارد؟
پاسخ خيلي مشخص نيست. برخي از پزشكان نگرانند كه قرار گرفتن در معرض نور آبي ساطع شده از ابزارهاي الكترونيكي تاثيري منفي بر چشمها داشته باشد. نور آبي از اين جهت نگران كننده است كه قرنيه و عدسي هاي چشم نمي‌توانند آن را فيلتر كرده و بنابراين مستقيما به پشت چشم مي‌رسد. برخي از متخصصان بر اين باورند كه اين نور مي‌تواند به شبكيه آسيب رسانده و به مشكلاتي نظير تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا منجر گردد. البته هنوز تحقيقي براي تاييد اين نگراني‌ها انجام نشده است.
در تحقيقي مشخص شده است خيره شدن بلند مدت به صفحه مانيتور مي‌تواند به خستگي ديجيتالي چشم منجر شود كه با نام سندروم اختلالات بينايي با رايانه نيز ناميده مي‌شود. علائم آن عبارتند از تاري ديد، ناتواني در تمركز بر روي يك چيز، قرمزي و خارش و خشكي چشمها و سردرد.
حالا اين طور فكر كنيد: اگر در يك محل براي مدتي طولاني چمباتمه بزنيد پس از مدتي پاهايتان واقعا خسته مي‌شوند و ديگر نمي‌توانيد در همان موقعيت باقي بمانيد. همين اتفاق براي چشمها هم مي‌افتد. به منظور تمركز بر چيزها، ماهيچه هاي چشمتان بايد مرتبا به سمت يكديگر كشيده شوند و بعد از مدتي اين عضلات خسته مي‌شوند.
به علاوه، تحقيقات نشان داده‌اند كه نور آبي مانع از ترشح ملاتونين مي‌شود. اين هورمون به بدن در حفظ چرخه‌هاي زيستي كمك نمايد. در اين صورت به خواب رفتن به سختي صورت مي‌گيرد و بي‌خوابي مي تواند عواقب بلند مدتي بر سلامت داشته باشد.
اگرچه براي ارزيابي عوارض جانبي عادات تكنولوژيكي ما نياز به تحقيقات بيشتري است اما شما مي‌توانيد با چند راهكار ساده صفحات مانيتور را ايمن ساخته و از چشمهايتان محافظت نماييد. در زير نكاتي كه همه پزشكان بر روي آنها اتفاق نظر دارند آورده شده است.

به چشمان خود استراحت بدهيد

اگر قرار است براي مدتي طولاني به صفحه اسكرين خيره شويد قانون 20/20/20 را رعايت كنيد. هدف اين است كه از هر 20 دقيقه، 20 ثانيه استراحت داشته و به چيزي با فاصله حداقل 20 فوت (6 متر) دورتر نگاه كنيد. مثلا مي‌توانيد از پنجره بيرون را تماشا كنيد يا به دوترين مكان در دفتر كار خود نگاهي داشته باشيد. براي ايجاد اين عادت، بر روي تلفن همراه خود زنگ بگذاريد تا اين وقفه ها را به شما يادآوري كند.
همچنين: شايد احمقانه به نظر برسد اما سعي كنيد پلك بزنيد. زماني كه تمركز مي كنيد سرعت پلك زدنتان كاهش مي يابد كه سبب مي‌شود همه آب روي سطح چشم تبخير شده و منجر به تاري ديد، خارش، قرمزي و درد چشم شود.

اپليكيشن كاهنده نور را دانلود كنيد

چندين اپليكيشن براي كاهش نور آبي وسايل شما وجود دارد همانند f.lux. همچنين مي توانيد از حالت Nighshift در تلفن هاي همراه خود استفاده كنيد.
اما بهترين راه براي پيشگيري از تداخل ابزارها با چرخه زيستي بدنتان اين است كه يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب آنها را خاموش كنيد. در عوض به فعاليتهايي كه كمتر تحريك آميز هستند مثل خواندن كتاب و يا گوش دادن به موسيقي هاي آرام بپردازيد.

در مورد لنز هاي خود هوشيار باشيد

عينكهاي آفتابي ضد نور آبي كه اين اشعه را فيلتر مي كنند (و ظاهري نه چندان خوب با شيشه هاي نارنجي دارند) چندين سال است كه به بازار عرضه شده اند ولي زدن چنين عينكهايي در دفتر كار زياد جالب به نظر نمي‌رسد. خوشبختانه گزينه ديگري وجود دارد كه همان كار را مي كند و آن قدر هم جلب توجه نمي‌كند. پيشنهاد مي‌شود بر روي عينك هاي خود از لنزهاي موقتي تطبيقي استفاده كنيد. اين لنزها هم نور آبي موجود در خورشيد و هم در صفحات اسكرين شما را فيلتر مي‌كنند.
انتخاب عينكهاي درست همچنين مي‌تواند به كاهش خستگي ديجيتالي چشم كمك نمايد. با افزايش سنتان توانايي نگاه كردن به نزديك را از دست مي‌دهيد. سعي كنيد عينكي براي خواندن انتخاب كنيد كه با آن بهتر بتوانيد صفحه مانيتور را ببينيد (كه ممكن است قدرت متفاوتي با عينكي كه براي خواندن كتاب و يا مجله استفاده مي‌كنيد داشته باشد). در واقع بايد عينكي را انتخاب كنيد كه براي فاصله بين شما و ابزاري كه با آن كار مي كنيد مناسب باشد.