چگونه ظاهر خود را با وجود ام. اس بياراييد

قطعا آرايش كردن يك مسئله مهم براي هر كسي محسوب ميشود. روان شناسان بر اين باورند افرادي كه در مورد ظاهر خود احساس خوبي دارند اعتماد به نفس بيشتري داشته و حس بهتري نسبت به خود دارند.
ظاهر شما در سر كار مي تواند بيانگر استانداردها، ميزان دقت شما و حتي سطح احترام گذاردنتان به ديگران باشد كه همه اينها بر نحوه عملكرد شما تاثيرگذار است.


علائم متداول ام. اس كه بر آرايش كردن تاثير مي گذارند


علائم ام. اس در هر فردي به  گونه و يا سطوح مختلفي تاثير مي گذارد. در زير جنبه هايي از ام. اس كه مي توانند آرايش كردن را با مشكل مواجه سازد و شيوه هاي عملي هم براي زنان و هم براي مردان، براي كنترل ظاهر خود با سهولت بيشتر آورد شده است:
ضعف: افراد مبتلا به ام. اس به خاطر ضعفي كه دارند نمي توانند ابزارهاي آرايشي را براي مدتي طولاني در دست نگه داشته و كار خود را به پايان برسانند. براي مثال نگه داشتن سشوار بالاي سر تا زماني كه موها خشك شوند مي تواند خسته كننده باشد.
لرزش دست: لرزش مي تواند با هر كاري كه نياز به كنترل دست دارد مثل تراشيدن ريشها و يا نگه داشتن ابزارهاي آرايشي تداخل ايجاد نمايد.
ضعف بينايي: مشكل در بينايي به طور طبيعي آرايش كردن را مشكل مي سازد.
خستگي مفرط: خستگي بيش از اندازه براي مبتلايان به ام. اس در زمان آرايش كردن يك چالش بزرگ است چون هر كاري حتي ساده براي آرايش در زماني كه احساس خستگي داريد مي تواند شما را از پاي دربياورد.
افسردگي: اگرچه تشخيص آن از خستگي مفرط دشوار است اما افسردگي مي تواند به بي توجهي به ظاهر منجر شود.
در واقع، هم افسردگي و هم خستگي مفرط مي تواند بر تمايل فرد براي آرايش كردن تاثير بگذارد. گاهي فرد هر دو را با هم دارد و گاهي داروهايي كه براي افسردگي استفاده ميشود مي تواند به رفع خستگي مفرط كمك كرده و برعكس. با اين وجود، بهتر اين است كه تشخيص داده شود خستگي به ام. اس مربوط ميشود و يا به افسردگي. يك نورولوژيست و يا روان شناس مي تواند تشخيص درست در اين زمينه را ارائه دهد.

ساده كردن آرايش در زمان ام. اس


شيوه هاي زير مي تواند به ساده كردن آرايش فردي كمك نمايند اينها اصول اساسي در درمان شغلي ناميده مي شوند. زماني كه با يك چالش مواجه ميشويد بايد سعي كنيد خود را با آن تطبيق داده و آن را ساده تر كنيد:
1- سعي كنيد كار آراستن خود را در طول هفته و يا يك روز كامل پخش كنيد. مثلا سعي كنيد به جاي صبح، شبها دوش بگيريد. به جاي اين كه هر روز دوش بگيريد هر دو يا سه روز يكبار حمام برويد. كارهايي مثل برداشتن ابروها و يا سوهان زدن ناخن ها را در روز تعطيل انجام دهيد و نه در طول هفته، مخصوصا اگر سر كار مي رويد و يا قرار است فعاليت خاصي در آن هفته داشته باشيد.
2- ميزان انرژي مورد نياز براي آرايش را به حداقل برسانيد. براي مثال به جاي ايستادن در زمان اصلاح، استفاده از كرم و يا آرايش كردن بنشينيد.
3- ببيننيد چگونه مي توانيد كار خود را ساده تر كنيد. برخي بانوان با موهاي كوتاه راحت تر هستند. اگر صورت خود را آرايش مي كنيد گزينه هاي مختلف را امتحان كنيد. شايد صرفا استفاده از رژلب و رژ گونه براي شما كافي باشد.
4- از ابزارهايي استفاده كنيد كه نياز به صرف انرژي و تلاش كمتري دارند.براي مثال به جاي استفاده از تيغ دستي از ريش تراش برقي استفاده كنيد.
5- طرز ايستادن و قامت خود را تطبيق دهيد. براي مقابله با لرزشها، سعي كنيد بر روي آرنج ها بر روي يك ميز تكيه داده و يا ريش تراش و ديگر ابزارها را با هر دو دست نگه داريد.
6- از ابزارهايي استفاده كنيد كه راحت تر هستيد. از وسايل آرايشي با دسته هاي عريض تر و از وسايل مخصوصي كه تميز كردن ناخن ها و اصلاح صورت را راحت تر و سريع تر مي سازند استفاده كنيد. استفاده از ابزارهاي ديگري كه براي گرفتن آسان طراحي شده اند راحت تر از وسايل معمولي مي تواند باشد. اين وسايل در بسياري از هايپرماركتها و فروشگاههاي لوازم پزشكي و همچنين به صورت آنلاين فروخته مي شوند.
7- براي خود اهداف واقع بينانه تعيين كنيد. براي مثال، نخ دندان كشيدن به صورت معمول مي تواند بسيار سخت باشد. براي تميز كردن اطراف و لبه هاي هر دندان از خلال دندان استفاده كرده و سپس به جاي آن از يك شستشو دهنده فلورايد استفاده كنيد و يا در مورد نخهاي دندان مخصوصي كه مي توانند كار شما را آسان تر نمايند با دندان پزشك خود مشورت نماييد.
براي مواقع خاص سعي كنيد از ديگران كمك بگيريد. خستگي مفرط مي تواند مثلا خشك كردن موهايتان را برايتان سخت نمايد. اگر جشن و يا مراسم مهمي در پيش داريد، از كسي بخواهيد كه آرايش موها و صورتتان را انجام دهد. همچنين براي آن چيزهايي كه برايتان از اهميت بيشتري برخوردار است اولويت بندي كنيد. تصميم بگيريد چه كاري برايتان مهم تر است و همان كار را انجام دهيد. اگر كاري برايتان اهميت كمتري دارد سعي كنيد آن را حذف كرده و يا تغيير دهيد.
اگر ام. اس داريد حفظ سلامت برايتان در وهله اول اهميت قرار دارد. مطمئن شويد كه كارهاي اساسي مثل تميز كردن دندان و شستن پوست را انجام مي دهيد ولي كارهاي جزئي‌تر را حذف نماييد.