مديريت استرس در زماني كه با بحران اقتصادي مواجه هستيد

نكته كليدي در غلبه بر استرس در زمانهاي بحراني بدست آوردن حس كنترل بر اوضاع است. يك برنامه تنظيم كنيد، همه چيز را تحت نظر داشته باشيد، و زماني كه احساس كرديد كم آورده ايد از ديگران كمك بگيريد.
اگر به خاطر شرايط كنوني اقتصادي خود احساس استرس مي كنيد، بهترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد اين است كه سعي كنيد احساس كنترل بر عواطف، منابع مالي و زندگي را دوباره بدست آوريد.
اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه تلويزيون را خاموش كرده و به اخبار اقتصادي توجه اي نداشته باشيد. بازارها در ماهيت به خودي خود بسيار متغير هستند حتي در وضعيت خوب. تجارت تلويزيون سعي دارد با بهره برداري از اين چرخه هاي طبيعي بازار بيينده هاي بيشتري بدست آورده تا نرخ تبليغاتش را نيز به طبع آن بالا ببرد.
در گام بعدي، احساسات خود را كنترل كنيد. عمدتا احساسات محرك ما هستند. سرمايه گذاران اين مطلب را دانسته و اغلب در زماني كه مردم دچار ترس شده اند سود بيشتري مي برند و خواهان بهره برداري از ترس مردم به نفع خود هستند. اصلا بهره برداري از ترس و اضطراب در دانشگاه در رشته بازرگاني تدريس ميشود. بنابراين در دام اين تله نيافتيد.
به برنامه سرمايه گذاري خود متعهد بمانيد. و در زماني كه اوضاع مالي بهتر است سعي كنيد تا جاي ممكن پس انداز نماييد.

دو پيشنهاد ديگر: در هيچ جايي از جمله اوراق قرضه سرمايه گذاري نكنيد مگر اين كه تا شش ماه براي هزينه هاي جاري و شرايط اضطراري پول در اختيار داشته باشيد و نيازي نباشد كه به اين پول دست بزنيد.

و خطر ريسك گرفتن وام براي آموزش مجدد و يا كسب يك مدرك دانشگاهي جديد ارزشش را دارد. ادامه تحصيل براي پيشرفت و يا تغيير حرفه فارق از جو اقتصادي ايده خوبي است. حوزه هاي بهداشت و خدمات مالي همچنان در راس فهرست قرار دارند چون نسل انفجار جمعيت پس از جنگ جهاني حالا دارند به سن بازنشستگي نزديك ميشوند و بنابراين نياز مبرمي به اين حوزه ها دارند.

800 3

يك پيشنهاد از يك روان شناس

شما ممكن است نتوانيد بازار سهام را كنترل كنيد، اما هنوز مي توانيد كارهاي زيادي براي بدست آوردن حس كنترل بر اوضاع انجام دهيد. براي خفه كردن استرس، خوب بخوابيد، بسيار ورزش كنيد، و تغذيه سالم داشته باشيد. همچنين پيشنهاد ميشود كارهاي زير را در طول بحران اقتصادي انجام دهيد:

يك بودجه فراهم كنيد: حتي اگر ايجاد يك بودجه جديد به معناي از دست دادن چند چيز ديگر باشد كه نمي خواهيد از آنها دست بكشيد، اما اين كار به شما احساس كنترل داشتن بر اوضاع مالي را مي دهد كه نهايتا به استرس كمتر منجر ميشود.
دوباره دورنمايي مثبت را به تصوير بكشيد: از زندگي روزمره پر استرس زماني را به خود استراحت داده و آن را صرف كارهاي داوطلبانه كنيد. اين كار ميتواند به شما كمك نمايد به ياد آوريد كه افرادي وجود دارند كه اوضاعي بدتر از شما دارند. همچنين اگر به دنبال كار مي گرديد بهتر از زمان خود حداكثر استفاده را كرده و همچنان از مهارتهاي خود بهره ببريد.

تعاملات اجتماعي داشته باشيد. بسيار اهمیت دارد كه براي سرگرمي و گپ و گفت در پي افراد ديگر باشيد. اگر صرفا مي‌خواهيد با افرادي باشيد كه به اندازه شما در مورد امور مالي و شغلشان نگران هستند يافتن آنها نبايد كار سختي باشد. حداقل از هر پنج نفر چهار نفر نگران پول و اوضاع اقتصادي هستند. در فهرست كميته هاي محلي آنلاين و يا در روزنامه ها جستجو كنيد و ببينيد چگونه و چه زماني مي توانيد با آنها ديداري داشته باشيد. همچنين بهتر است با كساني مراوده داشته باشيد كه صرفا سبب سرگرمي شما ميشوند و با آنها در مورد اوضاع بد مالي صحبت نكنيد.

تطبيق دادن خود با از دست دادن كار
ميليون ها نفر نه تنها شاهد كم شدن بودجه خود هستند بلكه به دنبال كار مي گردند. علاوه بر كارهايي كه در بالا براي كاهش استرس در اوضاع نابسامان اقتصادي گفته شد، همچنين مي توانيد:

نكات مثبت را در نظر بگيريد: برخي فكر مي كنند كه از دست دادن كار سبب ميشود كه ديگران ديد بدي نسبت به آنها پيدا كنند. حتي اگر كار خود را از دست داده ايد، باز هم يك شريك زندگي خوب ، يك دختر و يا پسر خوب هستيد و غيره. به جاي تمركز بر روي نكات منفي، در مورد نقاط مثبت و كارهاي خوبي كه انجام داده ايد فكر كنيد.

يك برنامه تنظيم كنيد: يك برنامه تنظيم كنيد كه چگونه مي توانيد يك كار جديد پيدا كرده و وضعيت مالي را مديريت نماييد. اگر فكر مي كنيد نياز به كمك گرفتن از ديگران داريد حتما اين كار را انجام دهيد.

به ايجاد يك كسب و كار جديد فكر كنيد: شايد شما نيازي به يك كارفرما حداقل در كوتاه مدت نداريد. اگر مهارتهاي قابل توجهي داريد، ممكن است بتوانيد از طريق افرادي كه مي شناسيد يك كار قراردادي و يا موقت بيابيد.

استرس داشتن در اوضاع بد اقتصادي طبيعي است. همين استرس است كه در شما براي يافت راه حل انگيزه ايجاد مي كند. اما استرس بيش از اندازه بر سلامت روح و جسم شما مضر است. اگر ايده هاي بالا را امتحان كرده و هنوز هم بيش از اندازه احساس استرس مي كنيد احتمالا بايد از يك فرد حرفه اي كمك بگيريد.