چهار كاري كه مي توانيد اين هفته براي شادتر بودن انجام دهيد

داشتن سبك زندگي سالم چيزي بيش از صرفا پيروي از يك برنامه خوب غذايي و ورزشي است. يافتن شادي در زندگي روزمره نيز تاثيرات مثبتي بر سلامت عمومي شما دارد. بر اساس تحقيقات انجام شده شاد بودن تاثيري مثبت در كم كردن سطوح كورتيزول، هورمون استرس كه مسئول مشكلاتي نظير ديابت نوع دو، فشار خون بالا و بيماريهاي خود ايمني در بدن است، دارد. اما اگر هر روز به اندازه كافي احساس خوشحالي نمي كنيد چه تغييراتي مي توانيد در اين رابطه انجام دهيد؟


متخصصان بر اين باورند كه شادي فردي و يا به عبارتي "معجزات" را مي توان از طريق مديتيشن بدست آورد. به گفته يك پژوهشگر، مديتيشن مي تواند كمك كننده باشد چون به شما فرصت بازخورد، بدست آوردن آرامش دروني و ارزيابي درست از خودتان در مورد اينكه در زندگي تان در چه جايگاهي قرار داريد و قرار است به كجا برويد، ارائه مي‌دهد. در واقع در تحقيقي نشان داده شده است كه مديتيشن مي تواند به كاهش استرس و كم كردن علائم اضطراب و افسردگي كه عامل اصلي بيماريهاي گوناگون هستند كمك نمايد.


1- سعي كنيد اولين فكري كه در هر روز در سر داريد يك فكر شادي بخش باشد. وقتي كه هر روز صبح در آينده به خود نگاه مي كنيم و به همه آن چيزهايي فكر مي كنيم كه مي خواهيم تغيير دهيم، اين همان لحظه اي است كه بايد تصميم بگيريم. به خود اين تعهد را بدهيد كه به صورتي متفاوت به خود نگاه كنيد و در ابتداي روز به چيزي فكر كنيد كه شما را خوشحال مي كند. براي شروع صبح پيشنهاد مي‌شود به جاي ديدن تلويزيون به موسيقي گوش دهيد. يك گلچين از آهنگها و ويدئوهاي مثبت و شاد داشته باشيد تا به شما روحيه بدهد و حالتان را بهتر كند. اگر چند دقيقه وقت داريد، بي حركت بنشينيد و در حالي كه به يك يا دو آهنگ گوش مي دهيد با خود مديتيشن انجام دهيد.


2- افكار منفي را از خود دور كنيد. از افكار مخرب و نامطلوب در مورد خود و ديگران به ستوه آمده ايد؟ با تكنيكهاي مديتيشن از شر آنها خلاص شويد بدين گونه كه يك نوار لاستكي به دور كمر خود ببنديد و هر گاه فكرهاي منفي در مورد خودتان و ديگران به ذهنتان رسيد، ضربه آهسته اي با آن به بازوي خود بزنيد.


3- كودك درون خود را رها كنيد. هر گاه در مورد مسئوليتها و تعهدات خود احساس استرس كرديد، خود را از دنيا رها كنيد، كامپوتر و تلفن خود را خاموش كنيد، و كودك درون خود را فعال كنيد. وقتي كه مثل بچه ها مي شويم، ظرفيت ما براي كنجكاوي و خلاقيت بيشتر ميشود. پيشنهاد ميشود در طول روز زماني را به خود استراحت داده و رويا پردازي كنيد، به طوري كه تنها نشسته و 5 تا 10 دقيقه فكر كنيد چيزي را تجربه مي كنيد كه هميشه در آرزويش بوده ايد. اين حماقت را كاملا بپذيريد و با آن شاد باشيد. اين انرژي كودكانه دورنماي بسيار مثبت تري در پيش روي ما قرار داده و سبب كاهش تنش در ما مي‌شود.


4- براي تجديد قواي ذهنتان بخوابيد. خوابيدن براي سلامت ضروري است اما اغلب افراد فراموش مي كنند كه خواب همچينين يك اقدام ذهني است كه هم مزاياي ذهني و هم عاطفي دارد. نداشتن خواب به ميزان كافي يكي ديگر از راههايي است كه مانع از ورود شادي به زندگي ما ميشود. براي كمك به داشتن خواب بهتر مي توانيد از اين تكنيك ساده تنفس تفكر كنداليني استفاده كنيد: راست بر روي تخت خود بنشينيد و با استفاده از تنفس U شكل نفس خود را به داخل بكشيد (دهان خود را طوري جمع كنيد گويي اين كه يك سكه بين لبهاي خود نگه داشته ايد.) از بيني خود دم و بازدم داشته باشيد. اين چرخه تنفس را براي مدت يك دقيقه ادامه دهيد.