13 عادت روزمره كه سبب پيري شما ميشود

نكاتي براي پيشگيري از پيري

آيا روند پيري شما سريعتر از سن تان است؟ اگر آنچه را كه در آينه مي بينيد را دوست نداريد، وقت آن رسيده است كه برخي از عادات روزمره خود را بازبيني كنيد. غذايي كه مي خوريد و حتي نحوه خوابيدن شما مي تواند به پيري صورت شما افزوده و طول عمرتان را كوتاه تر نمايد. در زير تاثير گذار ترين عادات در روند افزايش سن و راههايي براي منتفي كردن اين فرآيندها ارائه شده است.

1) برعهده داشتن وظايف متعدد

اگر به نظر مي رسد فهرست كارهايي كه بايد انجام دهيد هيچ گاه سبك تر نميشود، استرس حاصل از اين زندگي بي قرارانه مي‌تواند به بدن شما اعمال فشار نمايد. افراد فكر مي كنند بر عهده داشتن وظايف متعدد خوب است اما در واقع براي شما سودي ندارد بلكه فقط براي خود استرس بيشتري ايجاد كرده ايد. تحقيقات بسياري نشان مي دهند كه استرس مزمن سبب تحريك ترشح راديكالهاي آزاد، مولكولهاي بي ثباتي كه به سلولها آسيب زده و مسئول افزايش سن هستند، ميشود. پيشنهاد ميشود به جاي اينكه سعي كنيد همه كارها را همزمان انجام دهيد سعي كنيد اول يك كار را انجام داده و فقط زماني به سراغ كار بعدي برويد كه كار اولي را تمام كرده باشيد.

2) نمي توانيد از دسر بگذريد

شيريني نه تنها چندين كيلو به وزن شما اضافه مي كند بلكه چندين سال هم به ظاهر صورتتان مي افزايد. مولكولهاي شكر در داخل بدن خود را به فيبرهاي پروتئين در هر يك از سلولهاي ما مي چسبانند. اين روند آسيب زننده كه با نام گليكوليزه شناخته ميشود مي‌تواند به از دست دادن شفافيت پوست، حلقه هاي تيره زير چشمها، پف صورت، تغيير تن صدا و افزايش خطهاي ريز و چروكهاي بسيار در صورت و افزايش منافذ پوستي منجر شود. اگر مي خواهيد درخشندگي جواني خود را حفظ كنيد به خوردني هاي شيرين نه بگوييد.

3) كمتر از 5 ساعت خواب در روز داريد

كم كردن خواب نه تنها سبب ايجاد كيسه هاي تيره در زير چشمهايتان ميشود بلكه سبب كاهش عمر هم ميشود. بهتر است هفت ساعت در روز را بخوابيد اگر علائم فقدان خواب را داريد كه شامل نداشتن انرژي در طول روز، كندي ذهن، مشكلات توجه و يا افزايش وزن ميشود ، زودتر به رخت خواب برويد.

4) زياد تلويزيون مي بينيد

اين كه بخواهيد يك سريال را هر روز دنبال كنيد يك چيز است و اين كه يكسره به تلويزون چسبيده باشيد يك چيز ديگر. در تحقيقي بر روي 11 هزار استراليايي 25 ساله و بالاتر پژوهشگران دريافتند كه در هر يك ساعت مشاهده تلويزيون در بزرگسالان 22 دقيقه از اميد به زندگي كم ميشود. بنابراين افرادي كه به صورت ميانگين 6 ساعت در روز تلويزيون نگاه مي كنند 5 سال كمتر از افرادي كه تلوزيون نگاه نمي كنند عمر مي كنند. اين تاثير بيشتر به خاطر اين است كه در زمان تماشاي تلويزيون فرد نشسته و بي تحرك است. زماني كه بيش از 30 دقيقه مي نشينيد بدنتان شروع مي كند به ذخيره قند در سلولهايتان كه احتمال افزايش وزن را نيز در شما بالا مي برد. چه تلويزيون تماشا مي كنيد و يا در پشت ميز كار خود نشسته هستيد هر 30 دقيقه بلند شده و قدمي بزنيد.

5) بيشتر وقت خود را نشسته هستيد

خطرات سبك زندگي نشسته به خوبي شناخته شده است: افرادي كه بيشتر روز خود روز صندلي نشسته اند ريسك بيماري كبد، بيماري قلبي عروقي و سرطان و لازم به ذكر نيست كه چاقي در آنها بيشتر ميشود.
در حالت طبيعي، ورزش مرتب به پيشگيري از اين مشكلات سلامتي و طولاني تر نگه داشتن زندگي كمك مي كند. در تحقيقي افرادي كه 150 دقيقه و يا بيشتر در هفته ورزش مي كردند 10 تا 13 سال عمر بيشتري نسبت به افراد بدون فعاليت داشتند.

6) از كرم دور چشم استفاده نمي كنيد

حتي افرادي كه پوست بدون عيب هم دارند براي به تاخير انداختن چروكها بايد از يك كرم دور چشم خوب استفاده كنند. پوست اطراف چشم نازك تر از پوست بقيه قسمتهاي صورت است و سن را بيشتر نشان مي دهد. مرطوب نگه داشتن پوست دور چشم مي تواند چندين سال عمر پوست شما را كمتر نشان دهد. موثرترين كرم هاي دور چشم حاوي رتين A هستند كه نوعي ويتامين A است. عوامل مهم ديگر عبارتند از نرم كننده ها و مرطوب كننده ها، آنتي اكسيدان ها، اسید هیالورونیک و ويتامين C. اين مواد شكل گيري كلاژن و الاستين را افزايش داده و به كشيده شدن پوست كمك كرده و خطوط ريز اطراف چشم را كاهش مي دهد.

7) از كرم ضدآفتاب استفاده مي كنيد اما فقط گهگداري

فرستادن پيام و بستن و باز كردن پياپي ايميلهايتان آسيبي كمتر از نشستن يك روز كامل در كنار ساحل در معرض آفتاب ندارد. علت اصلي تقريبا همه علائم پيري دائمي بر صورت انسان قرار گرفتن در معرض نور مافوق بنفش است. اشعه UV حتي در هواي ابري و باراني نيز وجود دارد.با زدن كرم هاي ضدآفتاب در هر زماني كه بيرون مي رويد از پوست خود محافظت كنيد. يك كرم با SPF بين 30 و 50 براي استفاده روزانه پيشنهاد ميشود.

8) زيادي آرايش مي كنيد

سايه هاي آبي متاليك چشم و هر گونه آرايش بيش از اندازه ديگر نيز مي توانند تا حدودي سبب پيري شما شوند. آرايش بيش از اندازه مخصوصا محصولاتي كه پايه روغني دارند مي توانند منافذ پوست شما را بسته و سبب ايجاد چروك شوند. به علاوه استفاده بيش از اندازه از محصولات معطر، مواد شيميايي تحريك كننده و عاملهاي الكلي مي توانند با از بين بردن چربي طبيعي پوست سبب خشكي آن شده و چين و چروك هاي دائمي ايجاد نمايد. براي اين منظور با پزشك پوست خود مشورت كنيد.

9) موقع خواب صورتتان را بر روي بالشت مي گذاريد

خوابيدن به شكم و يا به بغل در حالي كه صورت بر روي بالشت كشيده ميشود مي تواند سبب ايجاد چروك و تند شدن روند پيري صورت شود. بافت اتصالي و كلاژن در صورت شما با افزايش سن ضعيف تر شده و كمتر مي تواند نقش حمايتي داشته باشد. بنابراين زماني كه شبهاي متوالي بر روي يك طرف صورت مي خوابيد، به اندازه زماني كه جوان بوديد نمي تواند تحمل داشته و به حالت اوليه خود باز گردد. در اين صورت چروكهاي حاصل از تماس صورت با بالشت مي توانند دائمي شوند. به پشت بخوابيد و يا يك روبالشتي از جنس اطلسي تهيه كنيد تا در تماس با پوست نرم باشد.

10) خانه خود را بيش از اندازه گرم نگه مي داريد

زماني كه بيرون برف شديد مي آيد تمايل داريد كه فضاي خانه را بيش از اندازه گرم كنيد. اما چه بخاري روشن مي كنيد و يا ترموستات هر دو رطوبت محيط را مي گيرند. در اين صورت پوست خشك و ملتهب ميشود كه در طول زمان سن چهره را بالا مي برد. خريدن يك دستگاه بخور مي تواند خشكي هوا را از بين ببرد (40 تا 60 درصد رطوبت كافي است) و مي تواند مانع از ايجاد خارش، كشيدگي و گر گرفتگي در پوست شما شود. اگر دستگاه بخور نداريد پيشنهاد ميشود كه يك حوله مرطوب و يا يك ظرف آب سرد بر روي رادياتور قرار دهيد تا كمي از رطوبت دوباره به فضا برگردد.

11) نوشيدني هاي خود را با ني مي نوشيد

خوردن نوشيدني هاي خنك با ني مي تواند مانع از ايجاد پوسيدگي در دندانها شود اما همانند لوچي چشم مي تواند عاقبت به ايجاد چين و چروكهايي در اطراف چشمايتان شده و فشار دادن لبها نيز سبب ايجاد چروكهاي دائمي در اطراف دهان ميشود. اين اتفاق همچنين در زمان سيگار كشيدن نيز اتفاق مي افتد. براي پيشگيري از اين چروكها بطري نوشيدني خود را در يك ليوان خالي كنيد.

12) همه نوع چربي را از رژيم عذايي خود حذف كرده ايد

براي حفظ احساس و ظاهر جواني كمي چربي ضروري است. اسيدهاي چرب امگا 3 مفيد براي قلب كه در ماهي هاي چرب (نظير ماهي سالمون و اسقومري) و برخي از دانه ها (نظير فندق و تخم كتان) يافت ميشود، پوست را نرم و قابل ارتجاع نگه مي‌دارد و بنابراين مانع از ايجاد چروك ميشود و همين طور سلامت قلب و مغز را بهبود مي دهد. پيشنهاد ميشود حداقل دوبار در هفته از اين ماهي ها در رژيم غذايي خود داشته باشيد.

13) هميشه خميده نشسته ايد

خم شدن بر روي يك كيبورد براي ساعتها در نهايت مي تواند سبب شود كه ستون فقرات شما شكل نامطلوبي گرفته و در طول زمان بد فرم شود. ستون فقرات شكل S مانند با انحنا و تعادلي مناسب براي ايجاد ثبات و حمايت از ما دارد. بد فرمي قامت و يا انحنا و خم شدگي ستون فقرات سبب انحراف از اين طراز طبيعي شده و در نتيجه ماهيچه ها، ديسكها و استخوانها به صورت غير طبيعي تحت فشار قرار مي گيرند. درد و خستگي مفرط و احتمالا آسيب ديدگي ستون فقرات و بدفرمي دائمي را نيز احتمالا در پي خواهد داشت. تمرين كنيد در طول روز نحوه نشستن خود را كنترل كنيد: گوش، شانه و باسن در زمان نشستن بايد در يك خط مستقيم باشند.

1400 1