نگران نوشيدن قهوه هستيد؟

           

ممكن است قهوه حتي برايتان خوب باشد

چون مزه قهوه خيلي خوب است ممكن است كه فكر كنيد كه برايتان نبايد مفيد باشد. شايد اين شايعات را شنيده باشيد كه قهوه صبحگاهي شما مي تواند به همه چيز از بيماري قلبي گرفته تا سرطان منجر شود. اما محققان دريافته اند كه قهوه براي اغلب افراد خطري ندارد و يا ريسك پاييني دارد. نه تنها نوشيدن قهوه ضرري ندارد بلكه مي تواند مزايايي هم براي سلامتي داشته باشد.

تحقيقات اوليه نشان مي داد كه قهوه مي تواند برخي تاثيرات منفي داشته باشد. اما در اغلب اين تحقيقات رابطه بين عادات افراد و سلامت كلي آنها بررسي شده بود. در چنين تحقيقاتي، مشكل مي توان تشخيص داد كه چه تاثيراتي در نتيجه عادت نوشيدن قهوه بوده و چه تاثيراتي به خاطر عادتهاي همزمان به وجود آمده است. عادت نوشيدن قهوه غليظ گاهي همانند عادات ناسالم ديگر نظير سيگار كشيدن و عدم فعاليت فيزيكي از نسلي به نسل ديگر منتقل ميشود.

دانه هاي قهوه، همانند همه دانه ها تركيباتي در خود دارد كه از نسل بعدي گياه محافظت مي نمايد. قهوه مجموعه غني از تركيبات فعال زيستي فوق  العاده است.

كافئين شناخته شده ترين تركيب در قهوه است. كافئين سبب احساس هوشياري بيشتر شده و به همين دليل است كه اغلب افراد اولين چيزي كه در صبح مي خورند قهوه است. اما مصرف بيش از اندازه آن مي تواند مضر باشد. در واقع، كافئين عامل اصلي كم خوابي است كه مشكل كساني است كه زياد قهوه مصرف ميكنند. قهوه ههمچنين مي تواند اشتها را كم كرده و منجر به سردرد، خواب آلودگي، پرخاشگري و عصبانيت شود.

اگر به كافئين حساس هستيد كمتر قهوه بنوشيد. اگر به سختي در شب به خواب مي رويد سعي كنيد از نوشيدن قهوه در ساعات پاياني روز اجتناب نماييد.

كافئين كمي اعتياد آور است بنابراين ممكن است اگر به يكباره مصرف آن را ترك كنيد سردرد، خواب آلودگي، پرخاشگري و تهوع و علائم ديگر در شما ايجاد شود. البته شما مي توانيد با كاهش تدريجي جذب كافئين خود مانع از ايجاد اين علائم شويد.

شواهدي نشان مي دهند كه مقادير بالاي كافئين در زمان بارداري مي تواند منجر به مشكلاتي شود. به همين دليل پزشكان پيشنهاد مي كنند كه زنان باردار مصرف قهوه و و ديگر نشيدني هاي كافئين دار را قطع نمايند.

تحقيات همچنين نشان مي دهند كافئين ممكن است با جذب آهن تداخل داشته باشد. كلسيم يك ماده غذايي مهم براي رشد و حفظ استحكام استخوانها است. براي از بين بردن اين تاثير منفي سعي كنيد به ميزان كافي مواد غذايي كلسيم دار در رژيم غذايي خود داشته باشيد.

روي هم رفته به نظر نمي رسد قهوه به آن اندازه كه ما قبلا فكر مي كرديم تاثيرات مخرب بر سلامت داشته باشد. زماني پزشكان نگران بودند كه قهوه شايد ايجاد سرطان نمايد. دليلش هم تا حد زيادي اين بود كه در لوله آزمايش كافئين به DNA آسيب مي رسانيد و آسيب ديدن DNA مي توانست سبب سرطان شود. با اين وجود، اين بدان معنا نيست كه قهوه در انسانها سبب سرطان ميشود. قهوه همچنين حاوي سطوح بالاي تركيباتي است كه آنتي اكسيدان ناميده ميشوند كه از DNA محافظت مي كنند.

تاثير كافئين به صورت دقيق تر بر انواع مختلف سرطان بررسي شده و واقعا شواهد كافي وجود نداشته كه نشان دهد كه نوعي از سرطان با مصرف قهوه افزايش يافته است. حالا مي توانيم با اطمينان كامل بگوييم كه با مصرف قهوه خطر ابتلا به هيچ نوع سرطاني افزايش نمي يابد.

حتي برخي شواهد نشان مي دهند كه قهوه حتي مي تواند به كاهش خطر ابتلا به سرطان كبد كمك نمايد. محققان در حال حاضر در تلاشند اطلاعات موجود از تحقيات مختلف را گردآوري كرده و بيشتر به بررسي اين مسئله و مسائل ديگر در اين رابطه بپردازند.

برخي پزشكان بر اين باورند كه قوه مي تواند سبب حملات قلبي و يا سكته مغزي شود چون فشار خون را افزايش مي دهد. اما يك فنجان قهوه در روز نمي تواند سبب افزايش قابل توجه در فشار خون در كساني شود كه عادت به نوشيدن قهوه دارند. در تحقيقات بلند مدت، سطوح بالاتر قهوه به بالا بردن ريسك ابتلا به بيماري قلبي و عروقي منجر نشده است.

همه چيز به اين بستگي دارد كه قهوه چگونه دم ميشود. اگر در زمان دم كردن قهوه از كاغذ صافي استفاد شود تركيباتي كه به بالا بردن LDL ميشود تا حد زيادي حذف ميشود. بنابراين، بهتر است براي اجتناب از اين مشكل از قهوه صاف شده استفاده كنيد.

قهوه حتي مي تواند برخي تاثيرات مثبت هم داشته باشد. برخي تحقيقات نشان داده اند كه جذب قهوه سبب كم شدن خطر ابتلا به بيماري پاركينسون ميشود. در بررسي بيماران پاركينسون احتمال اينكه عادت به نوشيدن متداول قهوه غليظ داشته باشند 4 تا 8 برابر كمتر از ديگران است. با اين وجود، تحقيقات در اين زمينه هنوز محدد است. نمي توان هنوز با اطمينان گفت كه رابطه اي وجود دارد و يا يك رابطه علت و معلولي است.

برخي تحقيقات نشان مي دهند كه قهوه مي تواند تاثير مثبتي بر ذهن داشته باشد. محققان به دنبال يافتن تاثيرات بالقوه قهوه بر حافظه و بيماري آلزايمر هستند.

قوي ترين تحقيق نشان مي دهد كه قهوه بر ديابت نوع دو نيز تاثير مثبت دارد. در يك تحقيقي كه در سال 2002 انجام شد، گزارش شد كه افرادي كه 7 ليوان قهوه يا بيشتر در روز مي نوشند 50 درصد كمتر به ديابت نوع دو مبتلا ميشوند تا كساني كه 2 فنجان يا كمتر قهوه مي نوشيدند. در 20 تحقيق در حال حاضر محققان در حال بررسي تاثير قهوه بر جمعيتهاي مختلف هستند. بخش وسيعي از تحقيقات نشان مي دهند كه قهوه خطر ابتلا به ديابت نوع دو را كاهش مي دهد. 

محققان در مورد نحوه تاثير گذاري قهوه در اين امر مطمئن نيستند اما احتمالا تركيبات ديگري به غير از كافئين مسئول آن هستند. در تحقيقي كافئين از قهوه حذف شده و مشاهده گرديد كه تاثير مشابهي بر خطر ابتلا به ديابت دارد.

يكي ديگر از مزاياي بالقوه قهوه اين است كه باعث ميشود نوشيدني هاي ناسالم تر را مصرف نكنيد. به نظر مي آيد قهوه در مقايسه با ديگر نوشيدني ها بهتر است. اگر خامه و شكر زياد اضافه نكنيد مي تواند يك گزينه مناسب نوشيدني باشد.

قهوه مي تواند به زندگي اجتماعي كمك نمايد مثلا مي توانيد با دوستانتان دور هم جمع شده و در حالي كه قهوه مي خوريد با هم صحبت كنيد. تحقيقات دقيقا نشان مي دهند كه افرادي كه روابط اجتماعي بيشتري دارند كمتر دچار استرس شده و طول عمر بلندتري دارند. تحقيقات همچنين نشان مي دهند كه چنين افرادي با افزايش سن كمتر دچار زوال حافظه ميشوند.

بنابراين از نوشيدن قهوه خود لذت ببريد. آن طور كه فكر مي كنيد لذت مضري هم نيست.

انتخابهاي آگاهانه

براي داشتن نوشيدني قهوه سالم تر

از قهوه اي استفاده كنيد كه از كاغذ صافي گذر داده شده باشد.

از نوشيدن قهوه هايي كه حاوي مقادير زيادي خامه و شكر است اجتناب كنيد كه به افزايش وزن منجر ميشود.

اگر نگران سلامت استخوان خود هستيد كمي شير كم چرب به آن بيافزاييد.

اگر در خوابيدن مشكل داريد ساعات انتهاي روز از خوردن آن اجتناب كنيد.

اگر باردار هستيد از نوشيدن قهوه حاوي كافئين اجتناب كنيد.

تعارف

قلبي عروقي

سيستم قلب كه خون را در بدن به گردش در مي آورد.

بيماري پاركينسون

يك اختلال مغزي كه به لرزش، سخت شدن عضلات و مشكل در راه رفتن، ايجاد تعادل و هماهنگي بين اعضاي بدن ميشود.

ديابت نوع دو

متداولترين نوع ديابت، بيماري كه در آن سطح گلوكز خون (نوعي قند كه بدن براي تامين انرژي از آن استفاده مي كند) بسيار بالا است و مي تواند به مشكلات جدي نظير بيماري قلبي، نابينايي و نارسايي كليه منجر شود.