پيشگيري از سرطان پوست

مهمترين راه براي پيشگيري از سرطان پوست محافظت كردن پوست از تاثيرات منفي اشعه هاي خورشيد است. در اين مقاله نكاتي در مورد چگونگي محافظت پوست از آسيب رسان ترين اشعه هاي فرابنفش ارائه شده است. يكي از مهمترين مسائل محافظت پوست كودكان از خورشيد است. پوست كودكان نسبت به آسيبهاي حاصل از خورشيد حساس تر بوده و ممكن است بعدها در زندگي آنها را دچار سرطان پوست نمايد.

خورشيد و آسيب پوست

از هر 10 نفر مبتلا به سرطان پوست غير ملانومي (كه شامل سرطان سلول پايه اي (BCC) و سرطان سلولهاي سنگفرشي (SCC) ميشود) 9 نفر و از هر 10 نفر مبتلا به سرطانهاي پوستي ملانومي (جدي ترين نوع سرطان پوست) 6 نفر در معرض نور شديد خورشيد بوده اند. مخصوصا، چند دوره آفتاب سوختگي تا حد زيادي مي تواند ريسك توسعه سرطان پوست را افزايش دهد.

اين اشعه هاي فرابنفش (UV) است كه آسيب ايجاد مي كند. دو نوع اشعه UV وجود دارد- UVA و UVB (به ادامه مقاله مراجعه نمائيد). سلولهاي پوست كه آسيب ديده اند بيشتر احتمال سرطاني شدن و غير طبيعي شدن دارند.

آسيب حاصل از نور خورشيد همچنين سبب ايجاد مشكلات پوستي ديگر ميشود مثل  پير شدن زودهنگام پوست (ايجاد چروكها، از دست دادن انعطاف پذيري و غيره) و كراتوزهاي خورشيدي (كه كراتوزهاي آكتينيك نيز ناميده ميشوند- لكه هاي خشكي بر روي پوست كه غير سرطاني هستند).

همه افراد در هر سني بايد از پوست خود محافظت كنند اما مراقبت از كودكان حياتي تر است.

اگرچه سرطان پوست در كودكان نادر است، ميزان قرار گيري در معرض خورشيد در كودكي ريسك ايجاد سرطان پوست را در بزرگسالي افزايش مي دهد. بنابراين، در مورد كودكان بيشتر مراقب باشيد و كلا نوزادان را دور از نور خورشيد نگه داريد.

اگر پوست روشن، موهاي بور يا قرمز و كك مك داريد، پوست شما از نوعي است كه بيشتر دچار آفتاب سوختگي ميشود. پوست شما در اين صورت بيشتر در خطر ابتلا به آسيبهاي پوستي حاصل از خورشيد بوده و بايد مراقبت بيشتري از پوست خود نمائيد- هرگز نگذاريد دچار آفتاب سوختگي شويد. سرطان هاي پوست، مخصوصا ملانوم در انواع پوستهاي غيرسفيد نامتداول است.

چگونه مي توان پوست را در برابر خورشيد محافظت كرد؟

وقتي نور شديد است تا حد ممكن از خورشيد اجتناب كنيد

در تابستان (ارديبهشت تا شهريور) بين ساعات 11 صبح تا 3 بعداز ظهر تا حد ممكن در سايه يا فضاي بسته باقي بمانيد. اين مسله براي همه كشورهاي گرم نزديك به خط استوا مصداق دارد. در وسط روز اشعه هاي خورشيد قوي تر هستند. درختان، چترها و سايبانها مي توانند سايه هاي خوبي ايجاد نمايند.

پوشاندن

وقتي در نور خورشيد بيرون مي رويد تا حد ممكن بدن خود را بپوشانيد:

از كلاه هايي كه دورتادور لبه دار هستند براي محافظت گردن و صورت استفاده نمائيد. اينها مناطقي هستند كه بيشتر دچار آسيب خورشيد ميشوند. مخصوصا در مردان احتمال ايجاد سرطان در گردن، شانه ها و پشت بيشتر است (در زنان اين احتمال در پاها و بازوها بيشتر است). كلاههاي بيس بالي خيلي موثر نيستند چون صورت را مي پوشانند ولي گردن و گوشها را نه (مگر اينكه كلاهي با محافظ كتاني براي گردن خريداري نمائيد). بچه ها نيز بايد كلاههايي با محافظ گردن استفاده نمايند.

تي شرتهاي بگي گشاد (يا حتي بهتر اينكه تاپهاي آستين بلند) و شلوارهاي بگي بپوشيد. بافت پارچه بايد ريز باشد تا جلوي نور خورشيد گرفته شود.

از عينكهاي آفتابي استفاده كنيد كه قوس صورت را كامل مي پوشانند (چشمهايتان نيز ممكن است در مقابل خورشيد آسيب ببيند). اطمينان حاصل كنيد كه عينكهاي آفتابي با استانداردهاي اروپا كه با مارك CE مشخص ميشوند (يا استانداردهاي معادل) تطابق داشته و بر روي آن نوشته شده باشد "محافظ در برابر اشعه UV".

از يك كرم ضدآفتاب با فاكتور بالا استفاده كنيد

شما بايد از كرمهاي ضدآفتابي استفاده كنيد كه فاكتور محافظت در برابر خورشيد (SPF) آنها حداقل 15 باشد كه حفاظت بالاتري در برابر UVA دارند (براي كودكان و افراد بور SPF 30 بهتر است). SPF راهنمايي است براي اينكه يك كرم ضدآفتاب خاص تا چه حد در برابر آفتاب محافظت ايجاد مي كند. هر چه SPF بالاتر باشد محافظت در برابر آفتاب بيشتر است. برچسب SPF نشان دهنده محافظت در برابر UVB است كه منجر به آفتاب سوختگي و آسيبهايي كه منجر به سرطانهاي پوست ميشوند مي گردد.

مهم است كه كرم ضد آفتاب شما علاوه بر SPF بالا در برابر UVA نيز محافظت كافي ايجاد نمايد. UVA مي تواند سبب پير شدن پوست و همچنين سرطان پوست گردد. كرمهاي ضدآفتاب با محافظت بالاي UVA تعداد ستاره هاي بيشتري دارند (كه از 0 تا 5 متفاوت هستند).

اطمينان حاصل كنيد كه به همه قسمتها كرم ماليده باشيد. گاهي قسمتهايي مثل لبها، گوش ها، اطراف چشمها، گردن، كف سر (مخصوصا اگر كچل هستيد يا موهايتان تا حدي ريخته است)، پشت دستان و بالاي پاها فراموش ميشوند.

نبايد تصور شود كه كرم ضدآفتاب جايگزيني است براي اجتناب از خورشيد يا پوشاندن بدن. از آنها بايد علاوه بر اين تمهيدات استفاده كرد. كرمهاي ضدآفتاب نبايد به اين منظور استفاده شود كه در برابر خورشيد به مدت طولاني تري باقي بمانيد- از آنها صرفا جهت محافظت بيشتر خود استفاده كنيد. هيچ كرم ضدآفتابي صد در صد موثر نيست و بنابراين نسبت به سايه يا لباسها محافظت كمتري ايجاد مي كند.

كرم ضدآفتاب را 20 تا 30 دقيقه قبل از بيرون رفتن استفاده كنيد ( مدت زمان كمي طول مي كشد تا كرم در پوست رسوخ كرده و عمل نمايد).

حداقل هر دو ساعت يكبار كرم را تجديد كنيد مخصوصا اگر شنا كرديد، خود را با حوله خشك كرديد يا عرق زياد داشتيد (حتي اگر بر روي آنها نوشته شده است "ضدآب").

براي كودكان دفعات استفاده بايد بيشتر باشد.


حقايقي كه ممكن است متوجه آنها نباشيد

كرمهاي ضدآفتاب با SPF كمتر از 15 چندان محافظتي ندارند. هميشه از فاكتور 15 يا بالاتر استفاده كنيد.

كرمهاي ضدآفتاب بعد از مدتي خاصيت خود را از دست داده و ديگر كار نمي كنند. بنابراين، از كرمهاي تاريخ گذشته استفاده نكنيد (به تاريخ مصرف روي آن توجه كنيد). عمر اغلب آنها 2 تا 3 سال است.

قرار گرفتن كرمها در نور خورشيد مي تواند سبب تخريب اجزاي محافظ در كرم شود. در زمان خريد كرمهايي كه در قفسه ها در برابر نور مستقيم خورشيد يا بيرون بوده اند، مخصوصا در كشورهاي گرم، احتياط كنيد. سعي كنيد كرم خود را در جايي خنك و دور از نور خورشيد نگه داريد.

برخي متخصصان بر اين باورند كه استفاده بيش از اندازه از لوسيون ها و كرمهاي ضدآفتاب مي تواند احساس نادرستي از امنيت در افراد ايجاد كند. يعني افراد تشويق ميشوند كه بيشتر در نور خورشيد بيرون بروند و در نتيجه، ريسك ايجاد سرطان پوست افزايش مي يابد. بايد بر اين نكته تاكيد شود كه كرم ضدآفتاب فقط تا حدي محدودي از پوست شما محافظت مي نمايد. استفاده از كرم به اين معنا نيست كه مي توانيد براي مدت طولاني بدون آسيب حمام آفتاب بگيريد. اگر خود را برنزه كنيد پوستتان حتما آسيب خواهد ديد.



نور منعكس شده نيز مي تواند آسيب رسان باشد. در روزهاي آفتابي، حتي اگر در سايه باشيد، نور مي تواند بر پوست منعكس شود. ماسه، آب، بتن و برف نيز نور خورشيد را به خوبي منعكس مي كنند.

لباسهاي مرطوب بيشتر از خشك اشعه UV را از خود عبور مي دهند. اگر تصور مي كنيد ممكن است لباسهايتان خيس شود حتما يك دست لباس اضافه با خود همراه داشته باشيد.

ممكن است در آب دچار سوختگي شويد. حتي اگر در استخر شنا مي كنيد يا در دريا غواصي مي كنيد، باز هم ممكن است دچار آفتاب سوختگي شويد.

هواي ابري مي تواند احساس نادرستي از امنيت ايجاد كند. اغلب اشعه هاي فرابنفش حاصل از خورشيد از ابرهاي نازك مي گذرند. ابرهاي ضخيم محافظتي ايجاد مي كنند اما باز هم زماني كه ابرها نازك هستند نياز به مراقبت داريد.

بسياري از لباسهايي كه در هواي گرم پوشيده ميشوند (مثل تيشرتهاي نازك) در واقع امكان عبور نور زياد را مي دهند. شما بايد براي محافظت از اشعه خورشيد لباسهايي را بپوشيد كه بافت منسجمي دارند. اگر بتوانيد از پشت پارچه اي اشعه هاي خورشيد را ببينيد پس اشعه هاي UV مي توانند از آن عبور كنند.

اشعه هاي خورشيد در ارتفاعات بالا پرقدرت تر هستند. بر روي كوهها هوا خنك تر است اما شما نياز به محافظت بيشتري داريد.

احتمال ايجاد سرطان پوست در افرادي كه پوست بور دارند بيشتر است و بايد براي محافظت از پوست خود دقت بيشتري داشته باشند.

چيزي به اسم برنزه شدن سالم وجود ندارد. برنزه شدن پاسخ پوست به آسيب حاصل از اشعه خورشيد است و بنابراين نشانه اي از آسيب ديدگي در برابر آفتاب است.

برنزه كردن مصنوعي با لامپهاي اشعه خورشيدي و تختهاي آفتابي به اندازه نور خورشيد مضر هستند- بنابراين از آنها نيز اجتناب كنيد. تحقيقات نشان داده اند كه زنان زير 35 سال كه از تختهاي آفتاب استفاده كرده اند ريسك ابتلا به ملانوم تا 75 درصد در آنها افزايش يافته است.

برنزه كردن مصنوعي با كرم ايمن تر از برنزه كردن طبيعي است چون نيازي به قرار گرفتن در معرض نور نيست. به خاطر داشته باشيد كرمهاي برنزه ضدآفتاب نيستند و اگر قصد داريد در آفتاب بيرون برويد بايد از يك محافظ ديگر استفاده كنيد. برخي كرمها برنزه كننده هايي هستند كه صرفا پوست را رنگ كرده و مي توان آنها را شست. برخي ديگر حاوي مواد شيميايي هستند كه با قرار گرفتن بر روي پوست فعال شده و رنگ برنزه ايجاد مي كنند. ما هنوز چيزي در مورد تاثيرات بلند مدت اين مواد شيميايي نمي دانيم اما درحال حاضر مي دانيم كه اينها ايمن تر از قرار گرفتن در معرض خورشيد يا تختهاي آفتابي هستند.

اين گرما نيست كه به پوست آسيب مي رساند بلكه اشعه UV است كه در همه سال هست. حتي در زمان ورزشهاي زمستاني مثل اسكي نيز ممكن است در معرض بسيار اشعه هاي UV قرار گيريد چون اين ورزشها اغلب در هواي آفتابي و در ارتفاعات بالا انجام ميشوند. مخصوصا، وقتي در برف و يخ بيرون هستيد كه نور زياد منعكس ميشود، حتما كلاه بگذاريد، عينك آفتابي بزنيد و از محافظ لب حاوي SPF استفاده كنيد.

6 راه براي ايمن ماندن در برا بر خورشيد:

استفاده از كرمهاي ضدآفتاب فاكتور بالا ضروري است:از كرمهاي ضدآفتاب با فاكتور حفاظتي بالا (SPF) و فاكتور حداقل 15 استفاده كنيد. اگر سرطان پوست داريد از فاكتور بالاتر استفاد كنيد.

بين ساعات 11 صبح و 3 بعدازظهر از آفتاب اجتناب كنيد: اشعه هاي خورشيد در اين ساعات قوي تر است.

در مصرف كرم صرفه جويي نكنيد: براي پوشاندن كل بدن به اندازه يك كف دست كرم احتياج داريد. اگر لايه كرم نازك باشد قدرت حفاظتي آن كمتر از ميزان تعيين شده آن خواهد بود.

مراقب كودكان خود باشيد: بيشتر از 50 درصد زمان قرار گرفتن در معرض آفتاب دوره حيات شما قبل از سن 18 سالگي است. كودكان و نوه هاي شما بيشتر از اينكه به فكر مضرات آفتاب باشند مشتاق بازي با دوستانشان هستند.

نسبت به تغييرات پوستي هوشيار باشيد: اگر متوجه تغييرات پوستي شديد كه احتمال مي داديد سرطان باشد، ترديد نكنيد- در اغلب سرطانهاي پوست اگر درمان زود آغاز شود قابل درمان هستند.

شاخص فرابنفش نوري

اداره Met علاوه بر پيش بيني هوا اطلاعاتي ارائه مي دهد كه شاخص فرابنفش نوري ناميده ميشود. اين شاخص به صورت عددي در يك مثلث بر روي نقشه ها در زمان ارائه پيش بيني ها نشان داده ميشود. اساسا، هر چه اين شاخص بالاتر باشد (از يك تا ده)، خطر حاصل از اشعه خورشيد بيشتر بوده و در زمان بيرون رفتن بايد مراقبت بيشتري از پوست خود داشته باشيد.

نورخورشيد و ويتامين D

ويتامين D براي سلامتي حياتي است. ويتامين D با كمك نور خورشيد در پوست ساخته ميشود. نور خورشيد در واقع منبع اصلي ويتامين D است چون در غذاهايي كه مي خوريم خيلي به مقدار كم وجود دارد.

اين يعني براي سالم ماندن بايد مقدار معيني در معرض نور قرار گيريد. اين نگراني وجود دارد كه برخي افراد بيش از اندازه از آفتاب اجتناب كرده و دچار كمبود ويتامين D شوند. هدف لذت بردن از نور خورشيد به صورت محسوس است تا ويتامين D لازم ساخته شود و در عين حال ريسك سرطان پوست وجود نداشته باشد.

برآورد شده است كه، براي پيشگيري از كمبود ويتامين D، بايد در هفته در ماههاي تابستان 2 تا 3 بار در روز درمعرض نور قرار گيريد. هر بار قرار گيري در معرض نور بايد 20 تا 30 دقيقه بوده و صورت و بازوها برهنه باشد. بايد نور مستقيم باشد و نه از پشت شيشه. مثل برنزه كردن نيست و بايد به هر قيمتي از آفتاب سوختگي اجتناب شود. (براي اطلاعات بيشتر به مقاله مجزايي با عنوان "كمبود ويتامين D" مراجعه نمائيد.)

پيشنهاد ميشود كه افرادي كه پوست روشن دارند و براي كاهش ريسك ملانوم به شدت از نور اجتناب ميكنند و بايد به عنوان مكمل تا جايي كه عوارض منفي پزشكي برايشان ندارد استفاده كنند.


1970 words