استخوانهايتان را قوي و محكم نگه داريد

بياييد كمي در مورد پوكي استخوان صحبت كنيم

استخوانها ي ما زنده هستند. ما نبايد اين گونه درمورد آنها فكر كنيم مگر براي محكم و مفيد نگه داشتن آنها، استخوانهاي ما هميشه در حال تغيير هستند.

استخوان يك بافت زنده و در حال رشد است. مداوما تجزيه ميشود و دوباره ساخته ميشود. يعني مي تواند خود را بازسازي نمايد.

با افزايش سن، ممكن است ريسك ابتلاي شما به پوكي استخوان بيشتر شود. در زماني كه استخوانها ضعيف، شكننده و بيشتر در خطر شكستگي قرار دارند يعني فرد مبتلا به پوكي استخوان است. و وقتي كه استخواني شكست در چنين شراطي زمان بيشتري براي بهبود نياز دارد كه مي تواند هم دردناك و هم پرهزينه باشد.

 

برآوردهاي كنوني نشان مي دهند كه حدود ۵.۴ درصد مردان و ۸ درصد زنان ایرانی به پوکی استخوان مبتلا هستند و بسياري نيز تراكم استخوان پايين دارند كه خطر ابتلاي آنها به پوكي استخوان را افزايش داده است.

پوكي استخوان يك بيماري خاموش است. ممكن است متوجه نشويد كه به آن مبتلا هستيد تا زماني كه يك كشيدگي، پيچ خوردگي و يا افتادن ناگهاني سبب شكستن استخوان شود. با وجود پوكي استخوان، حتي يك ضربه ناچيز هم مي تواند منجر به شكستگي جدي شود كه نياز به جراحي و بستري شدن داشته باشد.

اگر دچار پوكي استخوان هستيد، ممكن است حتي بدون اينكه افتاده باشيد مثلا حتي با پارو زدن برفها هم دچار شكستگي شويد. شكستگي ستون فقرات، ترك در يكي از استخوانهاي كوچك در پشت شما، ممكن است ايجاد شده باشد اما شما متوجه آن نشده باشيد و يا ممكن است دردي در پشت ايجاد كند كه نبايد آن را ناديده بگيريد.

پوكي استخوان و خطر شكستگي بيشتر جنبه وراثتي دارد. اگر افراد نرديك خانواده شما در سالهاي آخر عمرشان دچار يك شكستگي شده باشند سرنخي است براي شما كه در مورد خطر اين عارضه در خودتان بيشتر مواظب باشيد. اما رژيم غذايي و فعاليت فيزيكي نيز دو راه اصلي براي ساختن و حفظ اسكلت بدن به بهترين نحو ممكن است.

تحقيقات نشان مي دهد كه دوران كودكي بهترين زمان براي ساختن بافت استخواني است. بيشتر استخوانها در دختران تا سن 18 و در پسران تا 20 سالگي ساخته شده است.

با يك رژيم غذايي متعادل و غني با كلسيم و ويتامين D آغاز كنيد. بيشتر استخوان ما از يك چهارچوب پروتئيني سخت ساخته شده است. كلسيم (كه يك ماده معدني است) با قدرت و استحكام اين چهارچوب مي افزايد. ويتامين D به جذب كلسيم در روده كمك مي كند.

كلسيم در غذاهاي بسياري يافت ميشود اما متداولترين منبع آن شير و ديگر محصولات لبني است. يك ليوان با 8 انس (235 ميلي ليتر) شير يك سوم نياز روزانه پيشنهاد شده جذب براي كودكان و حدودا يك چهارم ميزان جذب پيشنهادي براي نوجوانان را تامين مي كند.

بدن در زماني كه زير نور خورشيد قرار مي گيرد  ويتامين D مي سازد. برخي از افراد همه ويتامين مورد نياز خود را از نور آفتاب تامين مي كنند اما برخي ديگر نياز به قرص ويتامين D دارند. براي اين كه بدانيد هر روز چه ميزان ويتامين D نياز داريد با پزشك خود مشورت نماييد.

فعاليت فيزيكي همچنين براي ساختن استخوان اهميت دارد. هر چه استخوانها كار بيشتري انجام دهند، قوي تر ميشوند. به همين دليل است كه دويدن و بازي كردن براي كودكان اين قدر اهميت دارد.

شواهد نشان مي دهد كه ورزشهاي زير در ساختن اسكلت بدن در كودكان بهترين تاثير را دارد: طناب بازي، بسكتبال و دويدن. گرايشات كنوني براي نداشتن فعاليت فيزيكي در مدارس و بازيهاي كامپوتري به جاي ورزش مي تواند يك تهديد جدي براي سلامت استخوانها باشد.

           

 

 

اما مسئله اي نسيت كه چند سال سن داريد، هيچ گاه براي بهود سلامت استخوانهايتان دير نيست. ورزشهاي قدرتي خود را بيشتر كنيد مثل پياده روي، و انتخابهاي غذايي خوب داشته باشيد كه غني از كلسيم و ويتامين D باشند.

متاسفانه برخي از فاكتورها فراتر از كنترل شما هستند. احتمال ابتلاي زنان به پوكي استخوان و شكستگي هاي مربوطه بيشتر است مخصوصا در زنان قفقازي و آسيايي. پوكي استخوان با افزايش سن متداول تر ميشود. وزن خيلي كم بدن و همچنين برخي از داروهاي خاص (مثل استروئيدها) و برخي بيماريهاي خاص (مثل بي اشتهايي عصبي، روماتيسم مفصلي، بيماريهاي گوارشي، مشكلات تيروئيد و افسردگي مي تواند اين ريسك را افزايش دهد.

اما حتي اگر پوكي استخوان داريد، مي توانيد كارهايي براي پيشگيري از شكستگي انجام دهيد.

قبل از سن 50 سالگي در مورد ميزان احتمال خطر اين مشكل در خود با پزشكتان مشورت كنيد. از هر دو زن يكي و از هر 4 مرد يك نفر در سن بالاي 50 سال به خاطر پوكي استخوان دچار شكستگي ميشود.

ما مي دانيم كه همه زنان بالاي 65 سال بايد آزمايش تراكم استخوان بدهند. در اين آزمايش از ميزان كمي اشعه براي بررسي تراكم استخوانها استفاده ميشود. اين آزمايش دردناك نيست و نيازي به درآوردن لباس ندارد. با اين وجود، محققان هنوز به اين توافق نرسيده اند كه چه زماني بايد اين آزمايش داده شود. اين به فاكتورهاي خطر شما بستگي دارد.

بايد اطمينان حاصل شود كه همه كساني كه در اين پروسه درگير هستند يعني بيماران، پزشكان و دانشمندان آگاهي خود را در مبارزه با آن به روز نگه داشته و پيشرفت دهند.

بنابراين در مورد پوكي استخوان با پزشك خود مشورت نماييد. و به ياد داشته باشيد كه داروهايي را هم كه مصرف مي كنيد نشان دهيد چون ممكن است ريسك شما را افزايش دهند.

به ياد داشته باشيد كه پوكي استخوان خاموش مي ماند تا زماني كه منجر به يك شكستگي ميشود. خط قرمز زماني است كه فردي بالاي 50 سال شكستگي از هر نوعي دارد. در اين صورت پزشكان بايد به دنبال پوكي استخوان باشند.

اگر پوكي استخوان داريد داروها مي توانند كمك كننده باشند. در حال حاضر مشخص شده است كه هورمون استروژن كه يك هورمون زنانه است براي روي استخوان تاثير گذار است.

داروهاي مختلفي وجود دارند كه مي توانند مانع از شكستگي استخوانها شوند. برخي در حال حاضر موجود هستند و برخي ديگر در مسير تاييد براي استفاده عموم هستند. آنچه كه موردنياز است طبقه جديد از داروها است كه بتوانند حمايتي براي استخوان بسازند.  اين اميد وجود دارد كه در آينده اي نه چندان دور بتوان روند پوكي استخوان را معكوس كرد.

استخوانهاي شما بسيار مهم هستند. آنها از شما حمايت كرده و به شما امكان حركت مي دهند. آنها قلب، ريه ها و مغز شما را در برابر آسيبها محافظت مي نمايند. استخوانها انباري هستند براي مواد معدني حياتي مورد نياز براي حيات شما. استخوانها به شيوه هاي مختلفي از شما مراقبت مي كنند. ياد بگيريد كه چگونه مراقب آنها باشيد.

 

انتخابهاي آگاهانه

نكاتي در مورد سلامت اسخوانها

 

تحقيقات نشان داده اند كه براي مراقبت از سلامت استخوانها راههاي بسياري وجود دارد:

در هر سني كلسيم و ويتامين D كافي در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

فعاليت فيزيكي داشته باشيد.

وسايل خطرساز را از محيط خانه دور كرده و خطر افتادن را كاهش دهيد.

با پزشك خود در مورد داروهايي كه مصرف مي كنيد مشورت كنيد چون ممكن است ريسك پوكي استخوان را در شما افزايش دهند.

اگر بالاي 50 سال سن درايد، از پزشك خود بخواهيد براي پوكي استخوان شما را چكاب نمايد.

 

تعاريف

پوكي استخوان: بيماري كه در آن ضخامت استخوانها كمتر شده و ضعيف ميشود و بنابراين شكننده شده و به راحتي مي شكنند.

هورمون: مولكولي كه از طريق جريان خون فرستاده ميشود كه به قسمت ديگري از بدن سيگنال مي دهد كه رشد كند يا به شيوه خاصي عكس العمل نشان دهد.